Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

René Dyrberg
Purpurrød Rørhat. Hvilken er der tale om? (Læst 570 gange) Postet d. 10-10-13 kl. 20:07
Hej

Har fundet denne rørhat i blandet løv- og nåleskov i dag. Jeg studsede noget over farven. Først tænkte jeg på Dugget Rørhat, men jeg har bare aldrig set dem så røde i hathuden. Hvad tænker I?

Med venlig hilsen

René

Purpurrød Rørhat. Hvilken er der tale om? (Hej :)

Har fundet denne rørhat i blandet løv- og nåleskov i dag. Jeg studsede noget over farven. )
Foto: René Dyrberg Andersen
Besvar | Kommentér

René Dyrberg
#1 Kommentar postet d. 10-10-13 kl. 20:08. Emne: Purpurrød Rørhat. Hvilken er der tale om?
Endnu et billede...

Purpurrød Rørhat. Hvilken er der tale om? (Endnu et billede...)
Foto: René Dyrberg Andersen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 10-10-13 kl. 20:15. Emne: Purpurrød Rørhat. Hvilken er der tale om?
Hej René

Vi bliver nødt til at kende kødfarven, og hvor meget den blåner ved gennemskæring, samt om der er små røde eller orange "korn" i kødet i stokbasis (brug lup), måske er et pivskarpt nærbillede tilstrækkeligt - men umiddelbart ligner det Dugget Rørhat, men spørgsmålet er om det kunne være Blodrød R.

mvh, Torbjørn.

Besvar | Kommentér

René Dyrberg
#3 Kommentar postet d. 10-10-13 kl. 20:24. Emne: Purpurrød Rørhat. Hvilken er der tale om?
Ja, selvfølgelig

Kødet er lysegult. Det blåner ikke ved gennemskæring. Jeg fjernede et stykke fra hatten i skoven, og her flere timer efter, har der ikke været tegn på blånen. Der er ingen røde eller ferskenfarvede korn i kødet i stokken ved basis.

Er vi ovre i Dugget Rørhat, som stod i nærheden i stort antal? Så har jeg bare fundet en lidt særlig en af slagsen.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 10-10-13 kl. 20:33. Emne: Purpurrød Rørhat. Hvilken er der tale om?
Tak René -så er jeg med på Dugget

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

René Dyrberg
#5 Kommentar postet d. 10-10-13 kl. 20:47. Emne: Purpurrød Rørhat. Hvilken er der tale om?
Det var også min første indskydelse, så den køber jeg

Den blåner iøvrigt ret markant i stokbasis ved gennemskæring. I hatten blåner den i skellet mellem kød og rør. Bare til info

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator