Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

René Dyrberg
Filtet rørhat eller Vaskeskinds-rørhat? (Læst 486 gange) Postet d. 10-10-13 kl. 20:40
Hej igen

Ja, den har været oppe og ringe for nylig, men jeg er simpelthen stadig en anelse i tvivl.

Jeg har fundet denne rørhat, som ligner Filtet Rørhat i bøgerne på en prik. I bøgerne findes dog ikke Vaskeskinds-rørhat. Er det for nyligt, at man har opdaget, at der er tale om 2 forskellige, og hvad er de genkendelige forskelle?

Omkring rørhatten her. Fundet i nåde- og løvskov. Hat brun, filtet. Stokken er fast med rødlige inddelinger. Kødet er lysegult, næsten hvidt i centrum af hatten. I stokken næsten helt hvidt. Lugt meget behagelig.

Mycelium er helt gult.

Med venlig hilsen

René

Filtet rørhat eller Vaskeskinds-rørhat? (Hej igen :)

Ja, den har været oppe og ringe for nylig, men jeg er simpelthen stadig en anelse i t)
Foto: René Dyrberg Andersen
Besvar | Kommentér

René Dyrberg
#1 Kommentar postet d. 10-10-13 kl. 20:40. Emne: Filtet rørhat eller Vaskeskinds-rørhat?
Myceliet:

Filtet rørhat eller Vaskeskinds-rørhat? (Myceliet:)
Foto: René Dyrberg Andersen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 10-10-13 kl. 21:35. Emne: Filtet rørhat eller Vaskeskinds-rørhat?
Ja de kloge siger at denne viden er ny, så du ikke kan regne med de ældre svampebøger.

Som tidligere nævnt har vaskeskinds-rørhat stedvist hvidligt hatkød hvad filtet ikke har, det ser også ud til at Vaskeskinds-rørhat er den eneste som har svovlgule mycelietråde. Endelig tyder den nuværende erfaring på på nat Filtet kun gror i løvskov, mens Vaskeskinds-rørhat også gror i nåleskov. Det bedste råd er at bruge Jens´nøgle fra svampeatlas til bestemmelse af rørhatte!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

René Dyrberg
#3 Kommentar postet d. 10-10-13 kl. 23:11. Emne: Filtet rørhat eller Vaskeskinds-rørhat?
Jeg må indrømme, at jeg ikke føler mig helt overbevist. Men i hvert fald, skulle denne svamp være Vaskeskinds-rørhat i følgebeskrivelserne i Jens'' nøgle. Der er dog næppe tvivl om, at denne art har hørt under Filtet Rørhat i de bøger, jeg er i besiddelse af.

Desuden finder jeg artsbeskrivelserne ret mangelfulde, når man går ind og læser om de forskellige. Savner nogle sammenligninger og flere oplysninger hos de enkelte arter.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator