Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karen Clausen
Småskællet Kødpigsvamp? (Læst 482 gange) Postet d. 12-10-13 kl. 18:43
I klitplantagen ved Gammelgab fandt jeg i dag tre små kolonier med denne svamp, med få meters afstand. Svag duft og ikke meget smag ved den. Det er i et område med skovfyr. Svampen havde lige som en hulning ned midt i hatten. Jeg mener at have fundet frem til, at det er Småskællet Kødpigsvamp, kan det bekræftes? Er der nogen der ved om den er spiselig?

Mvh. Karen

Småskællet Kødpigsvamp? (I klitplantagen ved Gammelgab fandt jeg i dag tre små kolonier med denne svamp, med få meters afstan)
Karen Clausen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 12-10-13 kl. 19:34. Emne: Småskællet Kødpigsvamp?
Hej Karen

Det ser i det midste rigtigt ud, hvilken farve har stokbasis, indeni og udenpå, og hvordan er smager den?

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karen Clausen
#2 Kommentar postet d. 12-10-13 kl. 19:47. Emne: Småskællet Kødpigsvamp?
Stokbasis var bare hvid med jord på, den har kun svag smag. Her er et foto at èn jeg har skåret igennem.

Mvh. Karen

Småskællet Kødpigsvamp? (Stokbasis var bare hvid med jord på, den har kun svag smag. Her er et foto at èn jeg har skåret igen)
Besvar | Kommentér

Karen Clausen
#3 Kommentar postet d. 12-10-13 kl. 19:48. Emne: Småskællet Kødpigsvamp?
Endnu et:

Småskællet Kødpigsvamp? (Endnu et:)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 12-10-13 kl. 20:14. Emne: Småskællet Kødpigsvamp?
Mange tak Karen

Jeg vil indtrængende opfordre dig / jer til at oploade den til svampeatlas, der findes kun få nyere fund af denne art, og såvidt jeg husker ingen sikre fra jeres egn!

Endvidere vil jeg meget gerne have et helt eller halvt tørret eks. af den (med stok), til sammenligning, som kvalitetsansvarlig for pigsvampene på svampeatlas

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karen Clausen
#5 Kommentar postet d. 12-10-13 kl. 20:23. Emne: Småskællet Kødpigsvamp?
Tak for det Torbjørn, skal ske

Jeg skal hente et fint eksemplar og sende den til dig, hvis du sender mig en adresse.

Mvh. Karen

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 16-10-13 kl. 18:46. Emne: Småskællet Kødpigsvamp?
Tusind tak for en flot indsats og for materialet Karen - svampene kom i så fin tilstand, at det gav god mening at lave en beskrivelse og fotografere det igen, for at støtte min egen hukommelse til hvis der skulle dukke flere problematiske fund frem. Sagen er at der findes noget under ædelgran som ligner meget, men som vi i øjeblikket ikke er sikre på hører til hvor. Hvis jeg ser friskt materiale af den art indenfor de kommende år, vil den baggrund jeg har fået med dit materiale blive meget værdifuld!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator