Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat (Læst 487 gange) Postet d. 12-10-13 kl. 22:32
-fra parcellen ved middagstide

Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat (-fra parcellen ved middagstide
:-))
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (989 x 916)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 12-10-13 kl. 22:47. Emne: Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat
Jeg er ikke så glad for at det skulle være en Mælkehat Per

Det er en skørhat, formentlig okkergul. Hvad groede den under, bemærkede du nogen lugt og testede du smagen+

Når det er sagt så tror jeg det er Okkergul, men det er svært at bedømme i solen. Galde skørhat har noget gullige lameller, lidt sødlig pelargonieagtig lugt, og yderst skarp smag. Den er strengt knyttet til bøg!

Okkergul har hvidlige lameller og næsten mild til moderat skarp smag, og lugter ikke af noget særligt. dem bliver typisk en smule grå på stokken og lamellerne når den er gammel, den vokser både under gran og løvtræer

Kan du klare det herud fra ?

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#2 Kommentar postet d. 12-10-13 kl. 22:54. Emne: Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat
Glimrende Torbjørn

-nå, de der "mælkedråber" får mig åbenbart til at tro, at så er den hellige "mælkehat" vel bevaret -

men det klares i morgen -de står lige udenfor døren -nykomne...

(-det går stærkt for tiden...)

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#3 Svar postet d. 13-10-13 kl. 13:48. Emne: Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat
ligner mest Galde-Skørhat, så det er med at spytte ud

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#4 Kommentar postet d. 13-10-13 kl. 13:56. Emne: Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat
Nå, endnu et vådeskud med grønt

-men fint, Henrik

Er ikke helt færdig med bearbejdning, men har dog smagt -ganske hurtig en brænden på tungen...

Flere billeder senere -og Torbjørn -de står under bøg men nål i nærheden...

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#5 Kommentar postet d. 13-10-13 kl. 14:38. Emne: Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat
Her økologien

-under bøg -(Sitka ses som læbælte bagerst)

(stubben Elletræ)

Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat (Her økologien
-under bøg -(Sitka ses som læbælte bagerst)
(stubben Elletræ))
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 13-10-13 kl. 14:40. Emne: Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat
Lameller...

-lugten ganske god... ingen rynken på næsen

Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat (Lameller...
-lugten ganske god... ingen rynken på næsen
:-))
Klik på billedet for original størrelse (1216 x 971)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 13-10-13 kl. 14:57. Emne: Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat
"God lugt" sammenholdt med ikke helt hvide lameller, så tror jeg henrik har ramt rigtigt

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#8 Kommentar postet d. 13-10-13 kl. 22:37. Emne: Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat
Dejligt, og jeg takker D´herrer for, at Øksedal er beriget med Galde-Skørhat

-og den vil ikke indgå i den daglige kost, men obses.

-billedet: ved bøgetræets fod....(undrer mig over det til højre for foden -nå, det må jeg se i morgen)

Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat (Dejligt, og jeg takker D´herrer for, at Øksedal er beriget med Galde-Skørhat
-og den vil ikke indgå)
Klik på billedet for original størrelse (799 x 528)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#9 Kommentar postet d. 14-10-13 kl. 15:41. Emne: Her går det godt -så la´ os lige ta´ en mælkehat
svampebestemmelse ud fra billeder er vel dybest set altid et vådeskud ...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator