Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturbeskyttelsesloven -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

kim sørensen
Er opsætning af fælder Ulovligt? (Læst 7507 gange) Postet d. 13-10-13 kl. 16:35

Jeg vil gerne vide om det er lovligt at sætte fælder op i Danmark, til fx. fasaner (givet at det naturligvis foregår på privat grund). Og hvis ikke, hvorfor?

Jeg mener ikke fælder der slår ihjel, men blot fanger dyret.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(12)
#1 Svar postet d. 20-10-13 kl. 09:43. Emne: Er opsætning af fælder Ulovligt?
Der er i nogle sammenhænge lovligt at sætte fælder op, f.eks. skade- og kragefælder ved fasanopdræt o.a. steder. Jeg synes ikke det burde være lovligt, men det er det altså.

De fasaner, der sættes ud, er fra begyndelsen halvtamme. Uden at vide det med sikkerhed vil jeg tro fældefangst af disse halvtamme fasaner er lovligt.

Der må gælde nogle særlige regler for fældefangst i yngletiden. - Mus, rotter, mink m.v. formentlig undtaget. Etikken har grænser.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen

Svaraktivitet:

(1)
#2 Svar postet d. 20-10-13 kl. 10:39. Emne: Er opsætning af fælder Ulovligt?
Du kan faktisk sætte fælder op til rigtig mange dyr - og der er muligheder hele året.

Ræv, husmår og ilder må du sætte fælder for året rundt (uanset yngletid) op til 25 meter fra bebyggelse. Hvis en ejendom har en godkendt biotopplan må ræven fanges i fælder overalt året rundt. Mink, mårhund, vaskebjørn, sumpbæver og bisamrotte må året rundt fanges i fælder overalt.

Mus og mosegrise må man regulere med fælder hvor som helst året rundt (undtagen brandmus, birkemus - og syvsoverne er også undtaget).

Fælder til husskade og krage kan sættes 1. februar til 15. april - og til krage kan man fortsætte til 30. april, hvis man har en biotopplan.

Der er selvfølgelig regler for hvem, der må, og hvordan fælderne må se ud og fungere. For fuglene skal Naturstyrelsen f.eks. give tilladelse, mens der er frit slag med pattedyrene, hvis man er fyldt 18.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen

Svaraktivitet:

(1)
#3 Svar postet d. 20-10-13 kl. 10:43. Emne: Er opsætning af fælder Ulovligt?
Hov ... jeg glemte at fasanopdrættere (med tilladelse) kan fange fasaner til æglægning i meget store fælder i februar og et stykke tid frem.

Og så er der også alle biologerne og andet godtfolk, som kan have særlige tilladelser i forbindelse med forskningsprojekter.

Nå ja ... der fanges jo nok også på et tidspunkt odder i fælder i Jylland, hvis de skal overflyttes til Sjælland.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(1)
#4 Svar postet d. 02-11-13 kl. 22:19. Emne: Er opsætning af fælder Ulovligt?
...de steder hvor man fanger fasaner, lader man tit fælderne stå "usatte / uaktiverede" så fasanerne vænner sig til at løbe ind og ud efter det foder man lokker med. Når den tid kommer, hvor man vil fange fasanerne, "aktiverer" man fælderne, så de kun kan løbe ind og ikke ud. En sådan fælde, er nærmest en voliere/ et anlæg og ikke en lille èn, man lige kan have bag på Puc Maxi`en Meningen med galskaben er at fange en masse høns og nogle kokke, som man så kan høste æg fra i foråret, hvorefter fuglene igen sættes fri

Mvh Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

kim sørensen
#5 Kommentar postet d. 03-11-13 kl. 15:54. Emne: Er opsætning af fælder Ulovligt?
Tak for gode, solide og omfattende svar alle sammen

Jeres viden er en sand inspiration.

Min ide var at lave en sådan fælde: - se linket HER

Jeg skal hverken bruge fuglen eller dens æg, men blot fange en, for at vise min pap-datter (3 år) naturen og dens dyr på tæt hold. Fuglen vil blive lukket ud få timer efter den er fanget. Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, skal man checke en sådan fælde 2 gange dagligt (morgen og aften). Hvis nogen ved om dette er forkert/ulovligt vil jeg gerne høre om det.

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(1)
#6 Svar postet d. 03-11-13 kl. 17:38. Emne: Er opsætning af fælder Ulovligt?
....jeg er ret sikker på, man skal have gyldigt jagttegn :-1

/Ole

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad
#7 Kommentar postet d. 04-11-13 kl. 02:39. Emne: Er opsætning af fælder Ulovligt?
Glem alt om at indfange vilde fugle som en måde til at introducere børn til naturen - det er både ulovligt og en pædagogisk blindgyde, der bedst kan betegnes som dyremishandling. Men heldigvis er der andre og pædagogisk meget bedre metoder at introducere børn til naturen, frem for at indfange vilde fugle: oplev naturen og fuglene med en kikkert og giv børnene nogle ægte naturoplevelser.

Fx har Danmarks Naturfredningsforenings "Naturkatapulten" masser af gode idéer. Se - se linket HER.

Også fx - se linket HER er fuld af gode idéer til at opleve naturen - fugle og alt muligt andet.

Fældefangst af vilde fugle er ulovligt i Danmark, bortset fra

- Indfangst af fasan med henblik på opdræt. Det kræver en hel del, bl.a. at jordejer har kursus, tilstrækkeligt areal, tilladelse osv. osv. Se her om indfangning af fasaner: - se linket HER - og det tilhørende ansøgningsskema med betingelser: - se linket HER

- Indfangst af kragefugle med henblik på bekæmpelse af skadevoldende vildt. Kræver også, at jordejer har tilladelse og at "fangstmand" har jagttegn m.m. Se her om regulering af skadevoldende vildt: - se linket HER

Se også Lov om jagt og vildtforvaltning: - se linket HER

Se også Bekendtgørelse om fredning af visse dyre- og plantearter og pleje af tilskadekommet vildt: - se linket HER Bemærk bl.a. § 4. "For fugle omfattet af § 1, stk. 1, er der forbud mod forsætligt at dræbe eller indfange dem, uanset hvilken metode der anvendes, og at være i besiddelse af levende fugle." - en bestemmelse, der også gælder for andre fugle end fasan.

(Og jo - ringmærkere indfanger fugle - og det sker med en særlig licens fra Zoologisk Museum).

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen
#8 Kommentar postet d. 04-11-13 kl. 07:36. Emne: Er opsætning af fælder Ulovligt?
Anders'' svar ovenfor minder mig om, at der er endnu en undtagelse fra den generelle regel om, at man ikke må fange vilde dyr. Det er de syge og tilskadekomne dyr. At f.eks. samle en afmagret musvåge op for enten at aflive eller pleje den er jo også en slags fangst. I § 29-31 i den sidste bekendtgørelse Anders linker til (Bekendtgørelse om fredning af visse dyre- og plantearter og pleje af tilskadekommet vildt) kan man læse om reglerne for netop pleje eller aflivning af dyr fra naturen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator