Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hanne Larsen
Hjælp til bestemmelse (Læst 678 gange) Postet d. 13-10-13 kl. 21:42
Håber nogen kan hjælpe med at artsbestemme denne svamp jeg har nogle stykker af dem på min græsplæne på Bogø

Hilsen Hanne

Hjælp til bestemmelse (Håber nogen kan hjælpe med at artsbestemme denne svamp jeg har nogle stykker af dem på min græsplæne)
Hanne Larsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 525)
Besvar | Kommentér

Hanne Larsen
#1 Kommentar postet d. 13-10-13 kl. 21:54. Emne: Hjælp til bestemmelse
Og så er der denne som er fundet ude på marken, hvor vi har samlet mange markchampignon

Hilsen Hanne

Hjælp til bestemmelse (Og så er der denne som er fundet ude på marken, hvor vi har samlet mange markchampignon
Hilsen Hann)
Besvar | Kommentér

Hanne Larsen
#2 Kommentar postet d. 13-10-13 kl. 21:55. Emne: Hjælp til bestemmelse
set fra en anden vinkel

Hjælp til bestemmelse (set fra en anden vinkel)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 14-10-13 kl. 07:34. Emne: Hjælp til bestemmelse
Hej Hanne

Det første er en skørhat og dem er der mange af. Forudsætningen for at bestemme skørhatte er først og fremmest at kende lugt, smag, hvilke træarter der står i nærheden; samt ofte om den skifter farve ved berøring / gennemskæring og farven på et sporeafkast! - Uden de fleste af disse informatioer kan den ikke bestemmes.

Den anden er desværre for overbelyst til at sige noget om identiteten.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#4 Svar postet d. 14-10-13 kl. 15:22. Emne: Hjælp til bestemmelse
men den anden kunne jo være en Mark-Parasolhat ...

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Hanne Larsen
#5 Kommentar postet d. 14-10-13 kl. 19:41. Emne: Hjælp til bestemmelse
Tror måske den hvide er rosabladet silkehat, den passer ret godt.

skørhatten er på en plet på ca. 4 m2. tæt ved er der et stort birketræ og et valnøddetræ, der er ikke nogen lugt min næse kan registrere

Hilsen Hanne

Besvar | Kommentér

Hanne Larsen
#6 Kommentar postet d. 15-10-13 kl. 11:43. Emne: Hjælp til bestemmelse
Har nu fundet en anden svampebog og skørhatten må være en savbladet skørhat

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 15-10-13 kl. 11:54. Emne: Hjælp til bestemmelse
Hej Hanne

På grund af de okkerfarvede lameller er det ikke Savbladet Skørhat. En række skørhatte kan man hurtigt lære at kende i naturen uden den store erfaring

MEN, der findes over 100 arter af skørhatte i Danmark, og rigtig mange af dem har rød hat, og de fleste af disse er svære at bestemme.

Der kræves følgende: Lugt, smag, mykorrhizavært, sporekast og evt. farveændringer, hurtigt eller langsomt, ved gennemskæring eller håndtering. Hertil kommer svært håndterbare ting som fasthed, hat og stok filtet under lup, om randens kærv er tydelig eller ikke, lang eller ikke.

Jeg skriver det ikke for at skræmme dig, men bare for at give dig en fornemmelse af at det ikke altid er så enkelt, blot at få et navn ved at sammenligninger fotos eller akvareller.

Uden adskillige af disse informationer - og et noget større foto, taget tættere på, er der ingen chance for at give et rimeligt artsbud på din skørhat.

mvh, Torbjørn

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator