Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Benjamin Nørgaard Bording
Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven (Læst 776 gange) Postet d. 15-10-13 kl. 22:30
Som glad amatør der løber rundt med mine svampenøgler for tiden er jeg stødt på denne svamp (se foto).

Den havde næsten vatagtige rester af et slør, som også havde dannet en sky-agtig ring. Mærke skæl i et tydeligt nedtrykt midterområde.

Den er fundet i klynger i undertegnedes farmors syrenhæk (dvs. i byen).

Hvilken svamp er det?

Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven (Som glad amatør der løber rundt med mine svampenøgler for tiden er jeg stødt på denne svamp (se foto)
Foto: Benjamin Nørgaard Bording
Klik på billedet for original størrelse (755 x 624)
Besvar | Kommentér

#1 postet d. 15-10-13 kl. 22:32. Emne: Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven
Fra en anden vinkel

Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven (Fra en anden vinkel)
Klik på billedet for original størrelse (885 x 574)
Besvar | Kommentér

#2 Kommentar postet d. 15-10-13 kl. 22:34. Emne: Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven
I profil

Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven (I profil)
Klik på billedet for original størrelse (732 x 611)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 15-10-13 kl. 22:53. Emne: Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven
Hej Benjamin

ja det er en Honningsvamp, jeg kan dog ikke se hvilken art det drejer sig om ud fra dine fotos, en hel stok ville gøre underværker. Du kan måske komme det lidt nærmere med nedenstående, især hvilke ting man skal se efter for at bestemme honningsvampe til art.

mvh, Torbjørn

- se linket HER

Besvar | Kommentér

#4 Kommentar postet d. 15-10-13 kl. 23:30. Emne: Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven
Hvad du ønsker skal du få

Og undskyld jeg ikke havde det med først.

Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven (Hvad du ønsker skal du få 

Og undskyld jeg ikke havde det med først.)
Klik på billedet for original størrelse (763 x 622)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 15-10-13 kl. 23:34. Emne: Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven
Tak for indsatsen Benjamin, men eksemplarerne er for slidte til bestemmelse, især mangler der intakt velum på stokken (og evt. hatrand), honningsvampe kræver rigtig godt materiale for at blive bestemt, og ofte lykkes det alligevel ikke - da svampene viser noget der ikke rammer nøglekaraktererne præcist.

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

#6 Kommentar postet d. 15-10-13 kl. 23:46. Emne: Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven
Jeg synes dog at kunne bestemme den til A. cepistipes med den dejlige guide du sendte.

Men er det hen i vejret?

Kan du sige mig noget om honningsvampes spiselighed? Er de alle spiselige efter grundig tilberedning?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 16-10-13 kl. 08:34. Emne: Honningsvamp, skælhat eller er jeg helt ude i skoven
Jeg tør ikke bekræfte Armillaria cepistipes, da det er en svært kendelig og vanskeligt håndterbar art; men jeg kan godt se hvor du vil hen!

Ja, de kloge (her Jens H. Petersen som har fingeren på pulsen også med hensyn til spisesvampe), så skulle alle honningsvampe være spiselige og gode når de er grundigt stegte. Der er dog altid to forhold mere: Svampe er tungt fordøjelige og der kan være intolerencer selv med hensyn til anerkendte spisesvampe. Derfor anbefales det stærkt kun at spise lidt af en svamperet, når det drejer sig om en svampe man ikke har prøvet før (og i øvrigt ikke give svampe til små børn). Der har været en del diskussion om virkningen af de forskellige honningsvampe er forskellige eller hvad?! Derfor er mit råd at man VED hvilken art af honningsvamp man spiser, inden man spiser den. Det passer jo fint med at man kun skal bruge unge, yngre og friske eks - de ældre bliver ubestemmelige og i øvrigt til bakteriebomber.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator