Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat... (Læst 634 gange) Postet d. 17-10-13 kl. 11:26
Ved Klitgård, Nibe

-Jydeholmen.

Intet sort ved berøring/plukning. På fint kalkoverdrev.

Svampen er i sikker forvaring her i Øksedal -ligeledes billeder fra i dag, hvor vokshatten er uforandret.

Per

Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat... (Ved Klitgård, Nibe
-Jydeholmen.
Intet sort ved berøring/plukning. På fint kalkoverdrev.
Svampen e)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (985 x 722)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#1 Kommentar postet d. 17-10-13 kl. 11:30. Emne: Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat...
Jeg overvurderede min evne til at "skrå" over elhegn, med det resultat, at jeg nærmest dansede på tråden -gummistøvler/intet stød.

Linedanserkarrieren er forbi ..

Men besøg hos en meget venlig landmandskone om skaden.

Jeg blev meget tilgivet, og vi endte med at tale nye knæ - hendes mand stod for tur...

Svampefundet fra i går...

Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat... (Jeg overvurderede min evne til at "skrå" over elhegn, med det resultat, at jeg nærmest dansede på tr)
Klik på billedet for original størrelse (985 x 722)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#2 Kommentar postet d. 17-10-13 kl. 11:31. Emne: Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat...
Fra i dag

Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat... (Fra i dag
:-))
Klik på billedet for original størrelse (927 x 638)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#3 Kommentar postet d. 17-10-13 kl. 11:33. Emne: Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat...
-jeg er først hjemme senere på dagen

-men gad vide, hvor jeg er henne med den Vokshat ??

Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat... (-jeg er først hjemme senere på dagen
-men gad vide, hvor jeg er henne med den Vokshat ??
Klik på billedet for original størrelse (1005 x 599)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 17-10-13 kl. 12:12. Emne: Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat...
Hvad er lugten Per, er hat og evt stok. klæbrige eller ej, kød skørt eller ej? Lameller helt frie, smalt tilheftede, eller dybt udrandede. Det ligner en afart af Spidspuklet Vokshat, men jeg har aldrig set den så bleg før!

Jo mere du kan svare på af disse ting, jo større mulighed har David, tror jeg, at bestemme den når du ellers har lagt den ind på svampeatlas, og tørret den!

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#5 Svar postet d. 17-10-13 kl. 16:28. Emne: Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat...
i det mindste Spidspuklet Vokshat s.l. - afblegningen må skyldes tørken (og forresten normalt en tidlig art, der ikke har haft det godt med højsommertørken over store dele af landet i år)

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 17-10-13 kl. 18:54. Emne: Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat...
-jeg have vist for travlt, inden jeg kørte til middag...

her billede af lameller fra i går i frisk tilstand.

Har lige taget flere billeder- stadig den bleggule farve

Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat... (-jeg have vist for travlt, inden jeg kørte til middag...
her billede af lameller fra i går i frisk )
Klik på billedet for original størrelse (1233 x 839)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#7 Kommentar postet d. 17-10-13 kl. 18:57. Emne: Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat...
-her lidt større opblæst

Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat... (-her lidt større opblæst
Klik på billedet for original størrelse (871 x 697)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 17-10-13 kl. 19:19. Emne: Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat...
Tak Per, nu er jeg enig i at det er Spidspuklet vokshat ("i bred betydning"), hvis den skal være helt sikker bør David se på den i svampeatlas, jeg ville ikke kunne tage en afgørelse uden mikroskopi, men det kan være at han kan !

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#9 Kommentar postet d. 17-10-13 kl. 20:15. Emne: Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat...
Den er inde på atlas nu

-og mit eksemplar til tørring kan afsendes, når det ønskes.

-her blitz- indendørs foto for en time siden.

Fik brækket en hegnspæl -men fandt en besynderlig Vokshat... (Den er inde på atlas nu
-og mit eksemplar til tørring kan afsendes, når det ønskes.
:-)
-her blit)
Klik på billedet for original størrelse (1202 x 804)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator