Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Erik Simonsen
Hvilken mindre rørhat fra granskov? (Læst 477 gange) Postet d. 17-10-13 kl. 16:42
16-10-2013 Høgsholt skov. Fundet inde i en lille afdeling med graner, på nålene i bunden. Hatten er tør, 4 cm.; stokken 4 cm. høj x 0,6 - 0,7 cm., hul og mørkebrun indvendig og svagt rødlig udvendig. Hatten virker meget blød (som en vaskesvamp). Rørlaget mørkebrunt. Kan ikke bestemme, hvad den dufter af da der næsten ingen duft er. Har et eksemplar med hjemme. Er det muligt at bestemme den?

Venlig hilsen

Simon

Hvilken mindre rørhat fra granskov? (16-10-2013 Høgsholt skov. Fundet inde i en lille afdeling med graner, på nålene i bunden. Hatten er )
Foto: Niels Erik Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (780 x 780)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#1 Svar postet d. 17-10-13 kl. 16:45. Emne: Hvilken mindre rørhat fra granskov?
ligner Hvidsprukken Rørhat, men stokken bør skæres igennem, hvis den da ikke har passeret sidste salgsdato

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#2 Kommentar postet d. 17-10-13 kl. 16:45. Emne: Hvilken mindre rørhat fra granskov?

Hvilken mindre rørhat fra granskov? (#2)
Foto: Niels Erik Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (780 x 780)
Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#3 Kommentar postet d. 17-10-13 kl. 17:04. Emne: Hvilken mindre rørhat fra granskov?
Jamen jeg har jo allerede skåret stokken over, det er derfor jeg skriver at den er hul og mørkebrun indvendig Jeg kunne ikke se noget farveskift, men den er muligvis for tør, eller har det nogen betydning?

VH Simon

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#4 Kommentar postet d. 17-10-13 kl. 17:07. Emne: Hvilken mindre rørhat fra granskov?
sorry - og forresten kan jeg sowieso ikke finde ud af at adskille Hvid- & Rødsprukken Rørhat!

den Rørhat også med rød stok, du uploadede for et par dage siden, så til gengæld meget spændende ud!!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 17-10-13 kl. 17:20. Emne: Hvilken mindre rørhat fra granskov?
Hej Simon

Nej, den er desværre for gammel til bestemmelse!

Henrik jeg plejer ikke at have større problemer med at kende Hvidsprukken Rørhat i felten, spørge mig ikke hvordan, men vigtige ingredienser er noget gråbrunt og rødligt på stokken, og at hatten ikke er rød i sprækkerne.

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#6 Kommentar postet d. 17-10-13 kl. 17:55. Emne: Hvilken mindre rørhat fra granskov?
OK, den ryger ud så. Tak for svarene.

VH Simon

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator