Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jane Bøgelund
Hvilken sort svamp (Læst 895 gange) Postet d. 18-10-13 kl. 13:32
Sjov lille næsten sort svamp med klokkeformet, fast hat. Set i dag i blandingsskov af fyr og bøg. Hvad hedder den??

Hvilken sort svamp (Sjov lille næsten sort svamp med klokkeformet, fast hat. Set i dag i blandingsskov af fyr og bøg. Hv)
Jane Bøgelund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#1 Kommentar postet d. 18-10-13 kl. 13:36. Emne: Hvilken sort svamp
Her med "familien"

Hvilken sort svamp (Her med "familien" :-))
Jane Bøgelund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 18-10-13 kl. 18:42. Emne: Hvilken sort svamp
Det er en Huesvamp (Mycena) jeg har ikke noget bud på en art.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#3 Kommentar postet d. 18-10-13 kl. 18:59. Emne: Hvilken sort svamp
Takker

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#4 Kommentar postet d. 18-10-13 kl. 21:55. Emne: Hvilken sort svamp
jeg har ledt efter den mange steder Thorbjørn, men ikke set en sort huesvamp, heller ikke en i samme hårde konsistens, det kunne ellers være sjovt at vide hvad det var for en

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 18-10-13 kl. 22:06. Emne: Hvilken sort svamp
Hej Jane

Jeg kan godt forstå at du gerne vil vide hvad det er når du ikke før har set en næsten sort huesvamp!

Hvis du har svampen endnu, så prøv at se om du kan vride stokken næsten hele vejen rundt uden at den går i stykker!

Er der nogen lugt, er stokken glat eller filtet håret, groede den på ved eller jord, og var stokken rodslående, eller ej. Jeg ved godt at det er en ordenlig bunke spørgsmål, men jeg prøver at pejle mig ind på hvad det evt. kunne være

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#6 Kommentar postet d. 18-10-13 kl. 22:17. Emne: Hvilken sort svamp
nurh du er sød Torbjørn. Den lille familie groede på ved, andre stod bare rundt om i mosset. Jeg havde to med hjem i lommen, de er på nuværende krympet til det halve og sorte. Jeg har drejet stokken på den ene, den er lys indeni og lidt trevlet, den dufter af kold lerjord. Jeg synes det mest underlige ved denne huesvamp er konsistensen. Den er mere end dobbelt så tyk og fast end andre huesvampe.

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#7 Kommentar postet d. 18-10-13 kl. 22:22. Emne: Hvilken sort svamp
og stokken var glat

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 18-10-13 kl. 22:28. Emne: Hvilken sort svamp

Jeg kan ikke klare den, det er for usikkert - - -

For en anden gangs skyld og helt generelt om huesvampe, ikke tilfældet her: Det er rigtig godt at knække stokken midt over og presse for at se om der kommer hvid eller farvet "mælkesaft" ud; om lamelæggen (lamellenes kant) er farvet eller har samme farve som resten af lamellen, samt om stokken er rodslående, eller ej.

Vi har vist over 100 arter af huesvampe i Danmark, som varierer på disse karakterer, samt selvfølgelig mikroskopi. Jo flere af disse karakterer du og andre interesserede angiver når I spørger om en huesvamp, jo større er chancen for "gevinst"!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#9 Kommentar postet d. 18-10-13 kl. 22:45. Emne: Hvilken sort svamp
OK, jeg går tilbage i morgen og klemmer lidt på de andre

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator