Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Hvilke Stjernebolde ? (Læst 780 gange) Postet d. 21-10-13 kl. 20:42
I dag sås en del Stjernebolde på Melby Overdrev langs klitrækken. De fleste så ud som denne, som jeg regner med er Liden Stjernebold. Næste billeder viser andre varianter.

V.h.

Ole

Hvilke Stjernebolde ? (I dag sås en del Stjernebolde på Melby Overdrev langs klitrækken. De fleste så ud som denne, som jeg)
Foto: Ole Martin. Melby Overdrev 21-10-2013
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 846)
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#1 Kommentar postet d. 21-10-13 kl. 20:46. Emne: Hvilke Stjernebolde ?
# 2. Denne svamp er måske et ældre stadie af den første ? Af denne type fandtes flere individer samme sted.

Hvilke Stjernebolde ? (# 2. Denne svamp er måske et ældre stadie af den første ? Af denne type fandtes flere individer samm)
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#2 Kommentar postet d. 21-10-13 kl. 20:50. Emne: Hvilke Stjernebolde ?
# 3. Den sidste er ret anderledes end de andre med den hvide "bold". Voksested som de øvrige. Alle svampe er af nogenlunde samme bredde, omkring 2-3 cm.

Hvilke Stjernebolde ? (# 3. Den sidste er ret anderledes end de andre med den hvide "bold". Voksested som de øvrige. Alle s)
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 819)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 22-10-13 kl. 07:39. Emne: Hvilke Stjernebolde ?
hej Ole

Jeg er usikker her, bl. a. fordi jeg ikke kan se om peristomet (den øvre, udtrukne munding) er klart furet, eller ej. med mindre andre kan sige noget afgørende overbevisende, så vil jeg gerne lade den hænge en uges tid (Thomas Læssøe er lige taget til Norge som taget på kursus i Norge). Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#4 Kommentar postet d. 22-10-13 kl. 18:41. Emne: Hvilke Stjernebolde ?
Tak Torbjørn. Jeg afventer.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#5 Kommentar postet d. 30-10-13 kl. 08:46. Emne: Hvilke Stjernebolde ?
# 4. Jeg fortsætter denne tråd med endnu et foto af en Stjernebold fra Melby Overdrev. Denne adskiller sig fra de forrige ved at have en tydelig stilk.

Hvilke Stjernebolde ? (# 4. Jeg fortsætter denne tråd med endnu et foto af en Stjernebold fra Melby Overdrev. Denne adskill)
Foto: Ole Martin. Melby Overdrev 29-10-2013
Klik på billedet for original størrelse (862 x 1000)
Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#6 Svar postet d. 30-10-13 kl. 09:06. Emne: Hvilke Stjernebolde ?
Ole den sidste du har lagt ind tror jeg er den samme som #3 sådan som fligene ser ud syntes også man kan se antydning af stilk på #3, stilke på stjernebolde bliver først rigtig synlige når de er helt modne, den ser ikke ud til at få krave på stilken så den kan udelukkes, jeg vil ikke sætte navn på, men det vil Thomas nok når han dukker op igen.

VH Lise

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 30-10-13 kl. 09:21. Emne: Hvilke Stjernebolde ?
jeg har lige - omsider - sendt tråden til Thomas!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 30-10-13 kl. 14:45. Emne: Hvilke Stjernebolde ?
Thomas siger Liden (Geastrum minimum) til den første, og Dværg -stjernebold til den anden, på grund af den meget plisserede munding!

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#9 Kommentar postet d. 30-10-13 kl. 19:27. Emne: Hvilke Stjernebolde ?
Tak Torbjørn og Lise.

Så mangler vi kun at få navn på # 3 og # 4. Men det er måske "kun" ældre eksemplarer af de to første ?

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator