Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn Krone
Hvilken svamp i Egemose Huse (Næstved) (Læst 591 gange) Postet d. 25-10-13 kl. 11:45
Jeg fjogede mig i morges med at lægge denne op som Vellugtende sneglehat, som vi også så på turen i går til stedet.

Jeg har ladet den hængende med Torbjørn Borgens bemærkning til billedet: ´Det er ikke Vellugtende Sneglehat Finn - men den ser godt nok også mere spændende ud. Mere info er nødvendigt om udseende herunder om hat og stok er tørre eller klæbrige, og økologi (især er det vigtigt hvilke træarter der var i nærheden, og er materialet gemt?!

Jeg venter spændt!´

Den blev helt klart fundet under Rød-gran voksende op gennem mos, selv om der også var lidt spinkle pil i nærheden. Kan ikke huske om hat og stok var tørre eller klæbrige.

Men Ebbe og jeg tog derhen nu her, og formentlig fik vi den indkredset. Ebbe har det fundne med hjem og vil kigge på det.

Jeg starter tråden med det samme billede, som jeg har lagt op under Vellugtende. Er hastigt på vej ud ad døren for at hente mine skoleunger.

Torbjørn, har du en idé om, hvad det så kan være?

Vh Finn

Hvilken svamp i Egemose Huse (Næstved) (Jeg fjogede mig i morges med at lægge denne op som Vellugtende  sneglehat, som vi også så på turen i)
Finn Krone har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (828 x 500)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 25-10-13 kl. 12:09. Emne: Hvilken svamp i Egemose Huse (Næstved)
Ja, jeg har en ide - men jeg kvier mig ved at rykke ud med den på så spinkelt et grundlag. Hvis I finder den ja så har jeg nævnt at grundig beskrivelse er et must: Overflader tørre eller klæbrige (i fugtig tilstand), kødets farve og konsistens, lugt (gerne efter ophold i lukket box) og smag, evt. farveskift ved gennemskæring / såring / henliggen, samt sporeafkast (det sidste blot for fuldstændighedens skyld). Endelig skal materialet selvfølgelig tørres og rapporteringen lægges ind på svampeatlas - og ja, jeg skal nok rykke ud med min ide når jeg har fået noget mere info

vh. Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#2 Kommentar postet d. 25-10-13 kl. 14:10. Emne: Hvilken svamp i Egemose Huse (Næstved)
Hej Torbjørn

Til at starte med får du lige 2 billeder fra mig!

Vil lige hører om du også mener denne er noget andet end Vellugtende Sneglehat

Hvilken svamp i Egemose Huse (Næstved) (Hej Torbjørn

Til at starte med får du lige 2 billeder fra mig!
Vil lige hører om du også mener d)
Ebbe Kristensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#3 Kommentar postet d. 25-10-13 kl. 14:21. Emne: Hvilken svamp i Egemose Huse (Næstved)
Lige billede 2.

Finn og jeg har været ude rydde for frugtlegemer, så har 20 stk. liggende som jeg vil prøve sortere lidt i, som jeg ser det, med et hurtigt blik, er der muligvis tre arter indblandet ............

Vender tilbage ...........

Det ville nu være lidt rart hvis jeg vidste hvad jeg skulle kikke efter.

Man kan da lige noterer at mine billeder er "prototyben" som jeg bestemte (med belæg) som Vellugtende sneglehat.

Under Gran, hat svagt slimet, stok klæbrig, ingen farveændring ved håndtering, ingen farveændring ved gennemskæring, Duft mandelagtig (marcipan)uændret ved knusning. Spore svagt ornamenteret (eller tegnet), 7-10*5-7um

Vh. Ebbe

Hvilken svamp i Egemose Huse (Næstved) (Lige billede 2.

Finn og jeg har været ude rydde for frugtlegemer, så har 20 stk. liggende som jeg)
Ebbe Kristensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 25-10-13 kl. 14:33. Emne: Hvilken svamp i Egemose Huse (Næstved)
I må undskylde at jeg løb med en halv vind. Ebbes eks. er ganske rigtigt Vellugtende Sneglehat. Der godt kan blive noget gråbrun især på hatten, det stemmer også med at du kalder hatten lidt klæbrig.

Jeg tænkte en del på Sodbrun Sneglehat, en ekstremt sjælden art, de seneste fund er fra Silkeborg Nordskov 2009, og Hornbæk Plantage 1995. Min tanke på den er nu stærkt kølnet, jeg synes dog lige I skulle checke lugten grundigt på de eks. der mest ligner Finns foto.

Er nu ret overbevist om at det er en fejltagelse - men jeg kan løfte sløret for at på min første svampetur i Danmark efter vi flyttede fra Tórshavn i 1960, da lavede jeg samme nummer!

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#5 Svar postet d. 25-10-13 kl. 16:33. Emne: Hvilken svamp i Egemose Huse (Næstved)
Hej Torbjørn

Alt forladt

Lidt ærgerligt det ikke var Sodbrun Sneglehat, ville have været lidt af et fund .............

Måske en anden dag , skal nok holde øje med den, har jo et par steder hvor der er sneglehatte i forbindelse med gran ..........

Hvis vi ikke gør "fejl" gør vi nok slet ikke noget.

og man skal da altid være opmærksom på det sjældne. Hvis man altid, ser alt som almindeligt, ser man jo aldrig det spændende

MVH. Ebbe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#6 Kommentar postet d. 25-10-13 kl. 19:28. Emne: Hvilken svamp i Egemose Huse (Næstved)
Vel tilbage ser jeg, at alt er på plads Godt at lære af.

Jeg har valgt at deaktivere billedet, som jo ikke er repræsentativt for arten.

Tak, Torbjørn og Ebbe. Og så fik Ebbe og jeg en ekstra hyggetur ud af det

Vh Finn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator