Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub (Læst 773 gange) Postet d. 01-11-13 kl. 13:54
I byhave - stubben er mange år gammel ...

Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub (I byhave - stubben er mange år gammel ...)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#1 Kommentar postet d. 01-11-13 kl. 13:55. Emne: Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub
-

Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub (-)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#2 Kommentar postet d. 01-11-13 kl. 13:55. Emne: Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub
--

Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub (--)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#3 Kommentar postet d. 01-11-13 kl. 13:56. Emne: Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub
Ingen udpræget lugt

Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub (Ingen udpræget lugt)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#4 Kommentar postet d. 01-11-13 kl. 13:57. Emne: Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub
-

Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub (-)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 01-11-13 kl. 19:28. Emne: Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub
Hej Bodil

Det kan næppe være andet end Korkagtig Østershat

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#6 Kommentar postet d. 01-11-13 kl. 19:53. Emne: Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub
OK? - Jeg vil på ingen måde betvivle din vurdering ... men jeg bør vel orientere om, at jeg aldeles ikke har tænkt på, at kødet skulle være "korkagtig" - det større stykke svamp, som viser de bølgede lameller, er den store til højre på stubben (første billede). Da jeg løftede op i den, brækkede den af med det samme - hvilket jeg ikke ville ha troet, hvis den var "korkagtig"

Vi har selv en Almindelig Østershat på en stub i egen have, og dens kød virker da lidt mere sejg end denne umidelbart gør. Men denne er vel for hvid, til at være "Almindelig", ikke?

Hilsen, Bodil

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 01-11-13 kl. 20:04. Emne: Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub
På det første lamelfotografi ser jeg nu at lamellerne virker blålige stedvist i randzonen, hvis det er tilfældet, så er mit bud forkert. Jeg bedømte det på den tilsyneladende hatstruktur og farverne. Svampen er muligvis halvrådden (selvoom det ikke umiddelbart ser sådan ud). Hvordan er lugten ved gennemskæring , samt smagen. Hvis de er melagtige vil jeg stadig insistere på Korkagtig Ø, hvis ikke, så er det noget andet. Et nærbillede af noget af hatoverfladen ville også væe en stor hjælp. Til almindelig nysgerrighed, var der stok på nogle af frugtlegemerne" og hvis det er tilfældet, var der noget der kunne tolkes som slør på unge eks.

God weekend, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#8 Kommentar postet d. 01-11-13 kl. 20:34. Emne: Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub
Dette er det bedste jeg kan gøre m.h.t. hatoverfladen på det yngre eksemplar.

Lugten var som sagt ikke speciel og jeg smagte ikke på den - jeg kan muligvis nå at stikke derhen i morgen, så skal jeg nok lugte ekstra godt på den ... og tage nogle flere billeder + se efter evt. stok og slør ... (men der var/er ikke flere svampe, end dem du ser på billedet ...)

også god week end til dig

Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub (Dette er det bedste jeg kan gøre m.h.t. hatoverfladen på det yngre eksemplar.
Lugten var som sagt i)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#9 Kommentar postet d. 02-11-13 kl. 18:58. Emne: Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub
Nu har jeg været ved stubben igen, og det eneste jeg kan supplere med er:

Smag og lugt er mild svampeagtig - nærmest ikke eksisterende ...

Og jeg kan ikke se nogen antydning af hverken stok eller slør.

Her er et billede (så nær på som muligt med min smartphone ) af den mindste på 3-4 cm, som var heftet til træet langs det stykke, der ligger i overkanten af billedet.

Hvis ikke dette rækker til en identifikation, tror jeg vi skal skråtte det (jeg har dog taget det store stykke på miindst 20 cm med hjem ...)

Hvid lamelsvamp ved foden af kæmpe egestub (Nu har jeg været ved stubben igen, og det eneste jeg kan supplere med er:
Smag og lugt er mild svam)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator