Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
Tåge-tragthat? (Læst 1145 gange) Postet d. 03-11-13 kl. 20:52
Denne fra bland skov i dag nær Vamdrup. Den voksede under bøg i heksering. er det tåge-tragthat?

Diameter på hatten er ca, 9 cm

Tåge-tragthat? (Denne fra bland skov i dag nær Vamdrup. Den voksede under bøg i heksering. er det tåge-tragthat?
Di)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (2259 x 2252)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 03-11-13 kl. 20:52. Emne: Tåge-tragthat?
-

Tåge-tragthat? (-)
Klik på billedet for original størrelse (2070 x 1936)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 03-11-13 kl. 22:24. Emne: Tåge-tragthat?
Hvilke ting har bragt dig i tvivl Eva - jeg kan godt se en afvigelse i farve, men det kan skyldes en fotografisk effekt, men er der andet ellers? Tillægsspørgsmål: Jeg går ud fra at det var på muldbund, men mon der også var kalk i jorden? - begrundelser følger efter dit svar Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#3 Kommentar postet d. 04-11-13 kl. 15:58. Emne: Tåge-tragthat?
Hej Torbjørn. Det der gjorde mig usikker var den lådne stok. Jeg tror jorden er til den sure side, da der også er granskov tæt på. Men her i området ved man sig ikke sikker. Landmændene fortæller at jordbunden skifter indenfor få meter fra det stiveste ler til det meste magre sandene jord

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 04-11-13 kl. 16:14. Emne: Tåge-tragthat?
Hej Eva

Jeg spørger fordi jeg ikke vil udelukke at det er Bestøvlet Tragthat (Clitocybe alexandri), tør venligst et halvt eks. til mig og læg den ind på svampeatlas, så vi kan vende den med Thomas Læssøe.

Vedlægger et foto fra Bølling sø, muldbund under ædelgran, 6.10.2013 (svampeatlas TB2013-641022)

vh, Torbjørn

Tåge-tragthat? (Hej Eva

Jeg spørger fordi jeg ikke vil udelukke at det er Bestøvlet Tragthat (Clitocybe alexandri)
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 525)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 04-11-13 kl. 16:16. Emne: Tåge-tragthat?
Det kan også nævnes at lugten er forskellig, kun en anelse sødlig, hatten er fint tiltrykt skællet, og kan stedvist have hygrofane pletter, stokken er udpræget filtet især i toppen!

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#6 Kommentar postet d. 04-11-13 kl. 18:03. Emne: Tåge-tragthat?
vokser den også i ringe?

Du har ret i at den har en sødlig lugt, hatten er fint skællet, og har lidt hygrofane pletter, stokken er udpræget filtet, men jeg synes jo mest i bunden. Jeg tører et eksemplar og lægger den på svampeatlas, når jeg har et godt eksemplar. De er lige til den gamle side, men jeg vil tage ud og hente nyt materiale i morgen!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 04-11-13 kl. 18:16. Emne: Tåge-tragthat?
Ja den vokser både i grupper og i ringe Eva, mine to fund (begge fra Bølling sø) voksede i ringe Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#8 Kommentar postet d. 07-11-13 kl. 21:45. Emne: Tåge-tragthat?
Nu har jeg været derude igen. Der er ingen friske eksemplarer. Det virker som om stokken er hul og temmelig skrøbelig. Den virker ikke tør som på dine billeder og i nærheden står andre jeg er temmelig sikker på . Så jeg tror det er tåge-tragthat, men jeg har lagt materiale til tørre

Tåge-tragthat? (Nu har jeg været derude igen. Der er ingen friske eksemplarer. Det virker som om stokken er hul og t)
Klik på billedet for original størrelse (2104 x 2064)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#9 Kommentar postet d. 07-11-13 kl. 21:49. Emne: Tåge-tragthat?
Jeg ved mine billeder ikke er skarpe, Torbjørn. Men jeg kæmper med at lære mit nye kamera at kende

Tåge-tragthat? (Jeg ved mine billeder ikke er skarpe, Torbjørn. Men jeg kæmper med at lære mit nye kamera at kende)
Klik på billedet for original størrelse (2183 x 1920)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator