Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. november 2013

Fugle og folk

Jeg er lige blevet færdig med at læse Birds & People af den engelske fuglekigger, journalist og forfatter Mark Cocker - og for at citere en af mine engelske venner: "What a read that was!".

B&P er på alle måder en stor bog. Næsten 600 sider i noget der ligner A4 format, over 850 mennesker har bidraget, og Cocker har arbejdet på den siden 1997. Det er ikke nogen fuglebog i gængs forstand, selvom den er fyldt med fantastiske fotografier. Derimod er det en bog om menneskers forhold til fugle - og omvendt (hele bestanden af den amerikanske Purple Martin yngler nu stort set ikke under naturlige forhold, men kun i redekasser).

Bogen gennemgår alverdens fugle familie for familie, og fortæller kort om hvad det er for nogle kræ, og noget om deres biologi og interesse for fuglekiggere, men først og fremmest om hvordan mennesker har udnyttet dem, har lavet kunst om,af og med dem, har digtet historier om dem, jaget dem, udryddet dem og tilbedt dem som guder.

Det er utroligt fascinerende læsning. Hvem vidste for eksempel, at sandløberen er en af de fugle, der er blevet set i fleste forskellige lande i verden. Eller at man i England indtil midt i 1700-tallet troede på, at spætter kunne trække søm ud der spærrede deres redehuller ved at lægge en magisk plante i åbningen. Eller at den reklamekampagne, der i 30''erne og 40''erne gjorde Guiness verdensberømt var baseret på plakater med tukaner (spørg mig ikke om sammenhængen!!). Eller at new zealandske soldater udstationeret i England under Første Verdenskrig led så meget af hjemve, at de huggede en enorm kiwi ud i siden på en bakke ved Bulford i Wiltshire (den er der stadigvæk). Eller... (indsæt sæt et utal af andre historier her).

Det er den perfekte julegave til enhver der er interesseret i fugle og kulturhistorie, og trods sin størrelse koster den kun 31£ på Amazon!! Hvad venter i på?



Foto: Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: