Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mogens Jørgensen
Hvilken mariehønelarve (Læst 783 gange) Postet d. 05-11-13 kl. 15:58
Viby J - 12.07.2013 på nælde.

Jeg går ud fra, at det er en mariehønelarve og det røde midt på kroppen er jo nok en mide, den har fået på slæb, men jeg er åben for andre forslag .

Jeg har været gennem galleriet, men fandt ikke rigtig nogen match, så hjælp vil være velkommen.

VH/Mogens

Hvilken mariehønelarve (Viby J - 12.07.2013 på nælde.
Jeg går ud fra, at det er en mariehønelarve og det røde midt på kropp)
Mogens Jørgensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 Kommentar postet d. 05-11-13 kl. 22:18. Emne: Hvilken mariehønelarve
Hej Mogens

Hm???

Den ser underlig ud, som om den er spundet ind i noget. Er den levende? Hvor stor er den? Jeg undrer mig over de hvide striber på ryggen. Det har jeg ikke set før.

Jeg tror den er blevet angrebet af et eller andet.

Men har du flere billeder, så sæt dem lige på. Især et, hvor man kan se den hele larve oppefra

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 05-11-13 kl. 23:43. Emne: Hvilken mariehønelarve
Hej Anni

Ja, jeg kan godt forstå dit hm . Din antagelse af, at den kan være angrebet af noget ubehageligt, fik mig til at tage et ekstra kig på originalbilledet og det ser ud til, at trådene/spindet udgår fra det røde objekt. Så det har nok været et ubehageligt/fatalt bekendtskab. Den overlevede ikke og er nu sendt tilbage til Moder Natur. Det må jo så blive i De ukendtes grav.

Det var netop på grund af de hvide tegninger, jeg tog den med hjem, for de tegninger havde jeg godt nok aldrig set før.

Jeg har ikke bedre billeder, men lader den lige hænge lidt. Måske andre har et godt forslag til, hvad den røde fætter er for noget skab.

VH/Mogens

Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen
#3 Kommentar postet d. 05-11-13 kl. 23:46. Emne: Hvilken mariehønelarve
Jeg har lige lavet et udsnit af omtalte røde ting.

Hvilken mariehønelarve (Jeg har lige lavet et udsnit af omtalte røde ting.)
Mogens Jørgensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 Kommentar postet d. 05-11-13 kl. 23:50. Emne: Hvilken mariehønelarve
Det forstår jeg bedre så. Det er helt tydeligt, at den er spundet ind af det lille dyr. Lad endelig tråden stå åben, for det er interessant, hvad det kan være

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 00:03. Emne: Hvilken mariehønelarve
Det kunne være en slags svamp, som har sendt sine hyfer ud over larven. Du kunne prøve at spørge under Svampe

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#6 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 00:04. Emne: Hvilken mariehønelarve
jeg synes ikke den røde klat rigtigt ligner noget. Tror I ikke larven er fyldt med larver af snyltehvepse af en eller anden art - og simpelthen er ved at "gå op i sømmene" - hvilket er grunden til at man kan se de hvide striber, som jo nok er larverne inde i larven. Den røde klat og spindeværket tror jeg er noget sekundært. Jeg har prøvet at kigge i den bog om mariehøns jeg anmeldte for nogle uger siden. Den har et ret omfattende kapitel om parasitter på mariehøns. Der er nogle mider der angriber dem, men det voksne mariehøns det går ud over, mens der er ganske mange små snyltehveps der går på larverne.

Lars Thomas

Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen
#7 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 00:27. Emne: Hvilken mariehønelarve
Nu breder mystiken sig . Det var da et seriøst bud Lars. Jeg havde den gående i en af mine kravlegårde i en uges tid og den var stadig hel og død, da jeg opgav eksperimentet og jeg har ret godt styr på, hvad der kommer ind og ud af kravlegårdene. Hvis det var snyltere, som var på vej ud, så burde de vel være kravlet ud på den tid eller...

VH/Mogens

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#8 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 00:37. Emne: Hvilken mariehønelarve
Igen ifølge min bog, så kunne man det tænkes, at det måske er snyltehvepselarvernes pupper man kan se inde i larven, og at de voksne dyr har forladt skuden om man så må sige. Der kan være op til 25 snyltere i en enkelt larve af en syvplettet. De skulle kravle ud gennem et lille hul i nakken på larven eller bag på ryggen, og da det er små sorte kræ kun i 1-2 mm størrelsen kan man vel overse dem??

Lars Thomas

Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen
#9 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 10:06. Emne: Hvilken mariehønelarve
Hej Lars

Det er det bedste bud - indtil videre i hvert fald. Anmeldelsen af den bog, du omtaler, missede jeg vist. Vil du have ulejlighed med at oplyse titel og forfatter.

VH/Mogens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator