Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Simon Haarder
Asphondylia sarothamni? (Læst 354 gange) Postet d. 05-11-13 kl. 21:48
Godaften,

Gallen her blev set på Gyvel d. 8. juli i sommerhusområdet Vejlby Fed. Jeg er lidt i tvivl - er det Asphondylia sarothamni eller Contarinia pulchripes?

Gallen sad i den basale del af bælgen, og det ligner, at den indre del var foret med mycelium, så det peger jo mest på førstnævnte. Men larverne var, som det ses, helt hvide! Jeg tjekkede ikke deres springevner.

Jeg har nøglet ud fra Redfern & Shirley (2011).

På forhånd tak,

Simon

Asphondylia sarothamni? (Godaften,

Gallen her blev set på Gyvel d. 8. juli i sommerhusområdet Vejlby Fed. Jeg er lidt i tv)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (970 x 643)
Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun

Svaraktivitet:

(256)
#1 Svar postet d. 06-11-13 kl. 08:40. Emne: Asphondylia sarothamni?
Gallen er uden tvivl fremkaldt af Asphondylia sarothamni, men om den er overtaget af en anden art er jo svært at vide (uden at klække voksne individer

/ Hans Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#2 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 09:56. Emne: Asphondylia sarothamni?
Det må blive næste gang jeg er i familiens sommerhus - tak for svaret

Vh Simon

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun

Svaraktivitet:

(256)
#3 Svar postet d. 06-11-13 kl. 10:10. Emne: Asphondylia sarothamni?
Det jeg mener er at du roligt kan indtaste din obs som Asphondylia sarothamni - pga af gallens form og det sorte mycelieindtræk. Det er helt sikkert ikke Contarinia pulchripes

- se linket HER

Larvernes farve taler ikke stærkt for denne art og derfor kan man få den tanke at gallen er overtaget af en inkvilin. Sidstnævnte kræver klækning, men det gør ID af gallen ikke.

/ Hans Henrik

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#4 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 10:15. Emne: Asphondylia sarothamni?
Vi er enige, fordi sådan forstod jeg det også- altså at gallen, og ikke larverne, er ok til obs

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator