Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

ole sørensen
hvilket træ er mon dette ? (Læst 760 gange) Postet d. 06-11-13 kl. 14:27
...det står på en kirkegård ved Fredericia og har klædt sig ud som en ahorn. Men bladene er anderledes og mangler "fingre" ? Hvad er nu det for noget lusk ? Kan nogen kaste lys over sagen ?

Mvh Ole

hvilket træ er mon dette ? (...det står på en kirkegård ved Fredericia og har klædt sig ud som en ahorn. Men bladene er anderled)
Foto: blad
Besvar | Kommentér

ole sørensen
#1 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 14:28. Emne: hvilket træ er mon dette ?
2

hvilket træ er mon dette ? (2)
ole sørensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (646 x 485)
Besvar | Kommentér

ole sørensen
#2 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 14:28. Emne: hvilket træ er mon dette ?
3

hvilket træ er mon dette ? (3)
ole sørensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6829)
#3 Svar postet d. 06-11-13 kl. 14:29. Emne: hvilket træ er mon dette ?
Det er Tulipantræ, Liriodendron tulipifera. Bladet ligner een tulipan i profil.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(1048)
#4 Svar postet d. 06-11-13 kl. 17:21. Emne: hvilket træ er mon dette ?
og blomsterne ligner grøngule tulipaner - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 19:12. Emne: hvilket træ er mon dette ?
Meningen var ikke at skrive een, men nu er der jo nærmest to.

Ole

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 22:26. Emne: hvilket træ er mon dette ?
Det er vist blomsterne og ikke bladene, der har givet anledning til artsnavnet tulipifera. I virkligheden ligner de måske mere åkander Tulipantræet er i familie med Magnolia og hjemmehørende i det østlige Nordamerika, hvor det er uhyre almindeligt. Det skønne træ bliver meget højt og kaldes for "tulip poplar" hvilket desværre ofte bliver til slet og ret poplar, med en del forvirring til følge.

De 4-lappede blade er enormt karakteristiske og afbildes ofte ofte i symbolske eller heraldiske sammenhænge, hvor de fire lapper bliver til arme og ben. I Disneys tegne- og musikfilmsklassiker "Fantasia" fra 1940 danser tulipantræsblade til blomstervalsen fra Tjaikovskis balletmusik til "Nøddeknækkeren".

FinnR

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 23:05. Emne: hvilket træ er mon dette ?
Om Tulipantræet har sit navn fra faconen på bladene eller blomsterne; det har jeg ikke kunnet finde ud af!

Men jeg er stødt på, at nogen bruger det danske plantenavn, Tulipantræ, om arter af slægten Magnolia. I stedet for om slægten Liriodendron - som må være det rigtige. På korrekt leksikon-dansk.

Hvis det er dette filmklip fra Fantasia 1940, der viser dansende Liriodendron-blade, så kan jeg ikke se det: - se linket HER

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 23:59. Emne: hvilket træ er mon dette ?
Nej, clip''et der du linker til viser "Trepak", et andet nummer fra Nøddeknækkersuiten. Og du kan jo også høre, at det ikke er en vals! Alle numrene i Disneys nøddeknækker er mere eller mindre vegetabilske, de dansende russere synes at være inspireret af tidsler. Desværre findes der ingen klip fra Blomstervalsen på Youtube.

Jeg har også set andre tegnefilm med antropomorfe tulipantræsblade, jeg kan bare ikke lige komme i tanke om titlerne.

FinnR

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#9 Kommentar postet d. 07-11-13 kl. 17:01. Emne: hvilket træ er mon dette ?
Hej FinnR

Tak for opklaringen af det ovennævnte botaniske filmklip: - se linket HER (gentaget her).

Jeg ser osse de dansende herre-russerkarikaturer som en slags tidsler - genus indet.

Trist at valsen fra samme film ikke kan findes frem, så den kunne have illustreret Tulipantræs-tråden her.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator