Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Brønholm
Vinterannuel therofyt ? (Læst 875 gange) Postet d. 06-11-13 kl. 18:01
Jeg er ved at gennemgå Faurholdts gode bog om Danmarks skærmplanter, og er under Gærdekørvel og Vild gulerod stødt på sammensætningen: Vinteannuel og therofyt !

Vinterannuel: spirer om efteråret, overvintrer som lille plante og lever livet næste sommer.

Therofyt: Enårig der overvintrer som frø.

Hvordan hænger det sammen ?

Hilsen

Thomas

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6844)
#1 Svar postet d. 06-11-13 kl. 18:10. Emne: Vinterannuel therofyt ?
Frøene kastes om efteråret. Nogle spirer straks og overvintrer så som lille plante. Andre venter med at spire til om foråret. Herved sikrer planten sig, at hvis småplanterne skulle gå til grunde, så er reserven klar. Hvis det går godt, ja, så er der flere planter.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Faurholdt

Svaraktivitet:

(655)
#2 Svar postet d. 06-11-13 kl. 18:26. Emne: Vinterannuel therofyt ?
Oles forklaring svarer til, hvad jeg har ment. Jeg kan dog godt forstå, at det kan forvirre. Hvis man sætter et komma mellem vinteranuel og therophyt, som der er gjort i græsbogen, undgår man vist det værste bøvl.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Thomas Brønholm
#3 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 18:26. Emne: Vinterannuel therofyt ?
Aha, altså vinterannuel og therofyt.

Tak for det hurtige svar.

Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator