Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Stefan Frello
Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N. (Læst 2060 gange) Postet d. 09-11-13 kl. 08:45
Foranlediget af foranstående tråd er jeg blevet i tvivl.

Er dette en atypisk Eng-Nellikerod eller en hybrid med Feber-N.?

Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N. (Foranlediget af foranstående tråd er jeg blevet i tvivl.
Er dette en atypisk Eng-Nellikerod eller e)
Stefan Frello har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 09-11-13 kl. 09:17. Emne: Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N.
Hej Stefan

Jeg tror ikke, at den afvigende Eng-Nellikerod på dit billede, kan være nogen hybrid. I hvert fald ikke med Feber-Nellikerod - lissom denne her fra en aktuel nabotråd: - se linket HER

Farven på kronbladene er vejledende for ID. Desuden skulle det være artskarakteristisk for Eng-Nellikerod, at alle de små frugtknuder (med deres lange griffel) sidder hævet op på en særlig stilk midt inde i blomsten. De sidder som på en lille piedestal, hævet et par mm op over blomsterbunden. (For øvrigt er piedestalen selv en udvidelse af blomsterbunden, så man bør sige, at frugtknuderne sidder på en fælles "stilk" hævet op over den resterende blomsterbund.) Jeg synes, man kan ane på dit billede, at frugtknudeklumpen sidder højt i blomsten - i hvert fald ikke helt nede i bunden af den.

Eng-Nellikerod har ikke så sjældent sådan nogen mere eller misdannede blomster, som dem du viser på billedet. Jeg har ingen forklaring på misdannelserne, men tror ikke på, at de skyldes hybridisering.

Hvem ved bedre?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6844)
#2 Svar postet d. 09-11-13 kl. 09:29. Emne: Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N.
Foto viser pellorie-dannelse, en form for misdannelse hvor der sker en forøgelse af blosterbladene ud over det normale (her 5). Det ses såmænd ikke så sjældent på forskellige planter, meget ofte på Fingerbøl. Så det er ingen hybrid.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1438)
#3 Svar postet d. 09-11-13 kl. 09:31. Emne: Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N.
Om hybriden mellem de to arter: Høj Nellikerod, se - se linket HER

Vær opmærksom på, at også hybriderne kan krydse frem og tilbage.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6844)
#4 Svar postet d. 09-11-13 kl. 10:05. Emne: Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N.
Ja, men hybriden har 5 kronblade, hvor pellorien har mange.

Ole

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 09-11-13 kl. 10:22. Emne: Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N.
Er det mon blevet opklaret, hvad der er selve årsagen til pelorie-dannelser? Altså dem, hvor endestillede blomster på et skud kommer til at se mærkelige ud.

Måske er årsagen en eller anden genetisk fejl i styresystemet for skudspidsens voksemåde?

Pelorium er et godt ord, men det er ingen forklaring. Kun en betegnelse. Ligesom f.eks begreberne Instinkt og Tyngdekraft. To ting, man heller ikke vidste, hvad var, dengang jeg gik i skole.

Ved man det nu?

hilsen fra HENRY

PS: Jeg forstår ikke Oles svar #4. Et det en misforståelse?

PPS: der var flere småfejl i min kommentar #1. Håber ikke, at de gav anledning til misforståelser.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6844)
#6 Svar postet d. 09-11-13 kl. 10:31. Emne: Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N.
1. Jeg mener, at en pellorie er en mutation.

2. Oles #4: PE linker til Høj Nellikerod i Felthåndbogen, hvor 5 kronblade ses. Stefans foto viser mange kronblade hos pelorien. Det var blot for at understrege forskellen.

Ole

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 09-11-13 kl. 12:23. Emne: Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N.
Hej Ole

Ad 1) OK! Ja, netop. Og en mutation er velsagtens et andet ord for en fejl i det genetiske system.

Hedder fænomenet for øvrigt ikke: "et pelorium"? På etn slags halvvidenskabeligt dansk sprog.

Ad 2) Ja - du understreger forskellen. Det må tælle som en kommentar - og er ikke svar på noget. For jeg tror da ikke, at Poul Evald mente, at Stefans pelorie-billede er artshybriden. Han understreger bare, at hybriden ikke er steril og derfor godt kan krydse tilbage med en af forældrearterne. Eller den kan måske endda bestøve enten sig selv - eller eventuelt. en anden hybrid med samme ophav.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 09-11-13 kl. 12:30. Emne: Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N.
Hej Poul Evald

Du skriver i #3, at hybriden Høj Nellikerod, godt kan "krydse frem". Det udtryk har jeg ellers kun hørt om sejlskibe.

Betyder udtrykket en fremkrydsning noget? Eller var det bare en smutter i formuleringen? Dem laver jeg selv en del af, når jeg ikke giver mig tid til at læse egne indlæg igennem flere gange inden afsendelsen.

lille hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Stefan Frello
#9 Kommentar postet d. 09-11-13 kl. 14:59. Emne: Eng-Nellikerod eller hybrid med Feber-N.
Nu bliver det vist lidt vidtløftigt. Det plejer ellers kun være i ''Forfratråden'' at man blander forhold som sejlskibe og tyngdekraft ind i sagen.

Tak til Ole jeg håber at alle involverede blev klogere - jeg blev.

Til Henry - ja mutation betyder næsten ''fejl i det genetiske system'' - selvom ''forandring'' er bedre end ''fejl''. Det kunne jo være at disse pellorier faktisk klarer sig udmærket under visse forhold. De er i hvert fald ret hyppige i nogle populationer af Eng-Nellikerod.

I øvrigt er det jo ikke nødvendigvis en ny mutation. Det kan jo være en sjælden variant (allel) af det pågældende gen, som opstået som mutation for mange (tusinder!) generationer siden. Men så bliver det ret teknisk.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator