Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif Knudsen
Hvilken hvid Svamp ? (Læst 320 gange) Postet d. 12-11-13 kl. 09:35
4140 Rye Skov. 11-11-2013. Under Gran. Hat op til 6 cm Ø. Fedtet.

Duft: melet. Smag: "tør" henimod snerpende..

Hvilken hvid Svamp ? (4140 Rye Skov. 11-11-2013. Under Gran. Hat op til 6 cm Ø. Fedtet.
Duft: melet. Smag: "tør" henimod )
Foto: Leif Knudsen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 12-11-13 kl. 10:40. Emne: Hvilken hvid Svamp ?
Hej Leif

Det er en Tragthat - jeg kan ikke bestemme den på det foreliggende grundlag.

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif Knudsen
#2 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 12:08. Emne: Hvilken hvid Svamp ?
Tak for svaret Torbjørn.

Hvad mangler for evt. at komme sagen nærmere?

Svampene står nær ved, og jeg skal alligevel forbi stedet for yderligere at tjekke en anden art.

Venlig hilsen

Leif

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 12-11-13 kl. 12:36. Emne: Hvilken hvid Svamp ?
Hej igen Leif

Jeg troede jeg kunne spise dig af med den korte version

Tragthatte er møgsvære, da der er mange arter, og mange af dem ligner hinanden meget. Din art ser ud til have fint filtet, næsten ikke hygrofan hat (hygrofan = skifter farve efter fugtighedsforholdene, som regel med skarpt afgrænsede områder). Lugten er meget vigtig, men også meget svær for uøvede at forholde sig til, med hensyn til at kommunikere indtrykket. Hertil kommer at sporeafkastets farve er meget vigtig (i tykt lag 3efter 24-48 timer). Når du fik den korte variant var det især fordi at materialet er i dårlig stand, hvortil så kommer de vanskeligheder jeg har nævnt.

Mikroskopisk er der kun lidt at forholde sig til, hvorfor at subtile kemiske reaktioner og hathudens pigmentering bliver vigtige. Selvom du tørrede materialet til mig ville jeg næppe komme i mål, helt friskt materiale, i flere aldre og de nævnte oplysninger vil være nødvendige.

Når tragthatte hører til de rigtigt svære (og interessant!), så skyldes det også at slægten er dårligt udforsket i vores region.

venlig hilsen, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif Knudsen
#4 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 13:25. Emne: Hvilken hvid Svamp ?
Mange tak for udredningen Torbjørn.

Jeg lader den falde m.h. til videre granskning - men glæder mig over, at være blevet klogere.

Venlig hilsen

Leif

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator