Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Flad Læderporesvamp - uden porer? (Læst 369 gange) Postet d. 12-11-13 kl. 23:01
På gamle kævler af løvtræ

Jeg synes oversiden ligner Broget L. - men undersiden ligner overhovedet ikke!

Den er læderagtig, og meget tynd/flad (2-3 mm)

Flad Læderporesvamp - uden porer? (På gamle kævler af løvtræ

Jeg synes oversiden ligner Broget L. - men undersiden ligner overhovede)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#1 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 23:02. Emne: Flad Læderporesvamp - uden porer?
Nedenfra

Flad Læderporesvamp - uden porer? (Nedenfra)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#2 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 23:03. Emne: Flad Læderporesvamp - uden porer?
Se hvor flad

Flad Læderporesvamp - uden porer? (Se hvor flad)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#3 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 23:04. Emne: Flad Læderporesvamp - uden porer?
Oversiden

Flad Læderporesvamp - uden porer? (Oversiden)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#4 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 23:05. Emne: Flad Læderporesvamp - uden porer?
Undersiden

Flad Læderporesvamp - uden porer? (Undersiden)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 12-11-13 kl. 23:13. Emne: Flad Læderporesvamp - uden porer?
Det er en Lædersvamp, men jeg er i tvivl om arten. Hvis hymeniet bliver gult ved ridsning må det være Smuk Lædersvamp, hvis ikke, og den er flerlaget (se et tværsnit under lup), og har stiv konsistens, så er det Håret lædersvamp. men mulighederne er vist ikke udtømte, se - se linket HER

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#6 Kommentar postet d. 12-11-13 kl. 23:39. Emne: Flad Læderporesvamp - uden porer?
Hvad er "hymeniet" Torbjørn??

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#7 Kommentar postet d. 13-11-13 kl. 00:33. Emne: Flad Læderporesvamp - uden porer?
OK - Torbjørn

Nu har jeg kigget på adskillige billeder af Lædersvampe

Og kigget igennem den nøgle, du henviser til.

Og ved du hvad - jeg opdagede, at nøglen ikke giver mulighed for at gå efter punkt 2 i nøglen. For hvis man ser på punkt 1, så henvises der kun til 3 og 5 - mon ikke det må være en fejl???

Da jeg så prøvede at gå efter punkt 2 - var der meget mere, der gav pote - og da endte jeg ved Smuk Lædersvamp

Hvad siger du til det?

I øvrigt lagde jeg mærke til, at der på #1 var en lille gul-/orangefarvet dråbe (nedadtil i billedet) - kan det være noget signifikant?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 13-11-13 kl. 08:16. Emne: Flad Læderporesvamp - uden porer?
Ja du har ret, nøglepunkt 3 skal være no. 2!

Dernæst havner du uden problemer ned blandt de sidste 3 arter. Ud fra hvad du skriver, og dine fotos så er je genig i at det må være Smuk Lædersvamp du har fanget.

Ja, hymeniets udseende kan sagtens snyde hvis man kun ser svampene ovenfra. Hymeniet: Den sporebærende del, udformet som lameller, rør, pigge, porer, glatte som her, m.v.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#9 Kommentar postet d. 13-11-13 kl. 08:54. Emne: Flad Læderporesvamp - uden porer?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator