Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
Smalbladet Mangeløv (Dryopteris carthusiana)? (Læst 818 gange) Postet d. 16-11-13 kl. 18:58
Hej

Denne art blev fundet i dag i Lundgård Plantage i den sydlige ende af Billund kommune. Talrig i lysåben lærkeskov på sandet bund.

At dømme på bladformen med de tandede bladafsnit er det vel Smalbladet Mangeløv eller hvad?

Mvh. Ken

Smalbladet Mangeløv  (Dryopteris carthusiana)? (Hej

Denne art blev fundet i dag i Lundgård Plantage i den sydlige ende af Billund kommune. Talrig)
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 642)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#1 Kommentar postet d. 16-11-13 kl. 18:59. Emne: Smalbladet Mangeløv (Dryopteris carthusiana)?
Længere fra.

Smalbladet Mangeløv  (Dryopteris carthusiana)? (Længere fra.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 566)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#2 Kommentar postet d. 16-11-13 kl. 18:59. Emne: Smalbladet Mangeløv (Dryopteris carthusiana)?
Tættere på bladafsnittene.

Smalbladet Mangeløv  (Dryopteris carthusiana)? (Tættere på bladafsnittene.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 827)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6839)
#3 Svar postet d. 16-11-13 kl. 19:11. Emne: Smalbladet Mangeløv (Dryopteris carthusiana)?
Jeg tror bestemt, at du har ret i din ID. Der er 3 arter med spidse bladafsnit: Smalbladet M., Bredbladet M. og Finbladet M. Den sidste kan her udelukkes, da den har nogle specielle bladafsnit, som ikke fremgår af dit foto. Bredbladet M. nok også, da bladafsnittene ofte er nedadbøjet på en særlig måde. Men for en anden gangs skyld, skal du også se på bladstilkens nedre del, hvor der sidder skæl af betydning (antal, form og farve). Sporehusene er forskellige hos de tre, så ved tvivl er det her, vi skal kigge.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#4 Kommentar postet d. 16-11-13 kl. 20:44. Emne: Smalbladet Mangeløv (Dryopteris carthusiana)?
Hej Ole

Endnu et meget brugbart svar! Jeg har desværre ikke flere billeder at supplere med, men nu ved jeg, hvad der skal til næste gang.

Jeg lader den lille tvivl om Bred-/Smal-bladet Mangeløv stå og får kigget arten bedre ud næste gang.

Tak for hjælpen.

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Benjamin Øllgaard

Svaraktivitet:

(82)
#5 Svar postet d. 17-11-13 kl. 22:31. Emne: Smalbladet Mangeløv (Dryopteris carthusiana)?
Hej Ken,

Jeg er enig med dig om det første og det tredje billede: Smalbladet Mangeløv. Billede nr. 2 er Bredbladet mangeløv. Den er tydeligt 3 gange fjersnitdelt og har de nedadbøjede bladrande på de mindste bladafsnit, som Ole også nævner.

Smalbladet M. er næsten altid 2 gange fjersnitdelt, de nederste afsnit sommetider lidt mere indskårne, og de mindste afsnit er næsten flade. Sammenligner man tænderne på de to arter - dem kan vi jo ikke se her på billede 2 - vil man se, at de er mere langspidsede hos Smalbladet. Vækstformen er også forskellig: Hos Bredbladet danner bladene i reglen en tragtformet roset, da jordstænglen er opret, men hos Smalbladet er jordstænglen i reglen vandret, så bladene må vride sig op og står oftest som en opret dusk, især i lysåbent terræn.

VH

Benjamin

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

birk fogde ørnskov
#6 Kommentar postet d. 18-11-13 kl. 11:46. Emne: Smalbladet Mangeløv (Dryopteris carthusiana)?
Hej Ken,

Jeg er enig med Benjamin om at billede nr. 1 og 3 er af Smalbladet Mangeløv, billede nr. 2 er ikke, det er, som Benjamin skriver af Bredbladet Mangeløv (tror der er sket et mix-up?), da du kan se det på bladfjersnitene.

Benjamin giver en rigtig god beskrivelse af hvordan du kan se forskellen på dem.

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#7 Kommentar postet d. 21-11-13 kl. 15:31. Emne: Smalbladet Mangeløv (Dryopteris carthusiana)?
Hej Benjamin og Birk

Mon ikke det hermed kan forsvares at notere eksemplaret på billede 1 og 3 som værende Smalbladet Mangeløv. Iøvrigt billeder af samme eksemplar.

Ved gennemsyn af mine billeder må jeg samtidigt (med skam at melde...) konstatere, at jeg har uploadet et naboeksemplar (billede 2) og dermed skabt usikkerhed mht. mit oprindelige spørgsmål om smalbladet Mangeløv.

Godt set og tusind tak for opfølgningen!

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6839)
#8 Svar postet d. 21-11-13 kl. 15:50. Emne: Smalbladet Mangeløv (Dryopteris carthusiana)?
Jo, du kan indtaste Smalbladet Mangeløv ledsaget af foto 1 og 3. Mht foto 2 synes jeg, at det ligner Fjerbregne meget og ikke så meget Bredbladet M. Hvad synes Benjamin om det?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Benjamin Øllgaard

Svaraktivitet:

(82)
#9 Svar postet d. 21-11-13 kl. 16:15. Emne: Smalbladet Mangeløv (Dryopteris carthusiana)?
Hej Ole,

Det sker, at fjerbregne har de nedadkrummede rande på småafsnittene, når den står helt lyseksponeret, men så er den meget spinklere at se på, med smalle småafsnit og ofte gulgrøn.

Desuden passer det bredt trekantede bladomrids ikke, så jeg er sikker på Bredbladet Mangeløv.

Har man et blad i hånden er afgørelsen sikker: Mangeløv har 5-9 trådformede ledningsstrenge i stilken, fjerbregne har 2 båndformede. Hos Mangeløv er bladstilken jævnt bred helt til tilheftningen, mens den udvider sig og bliver flad for neden og helt smal ved tilheftningen hos fjerbregne.

VH

Benjamin

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator