Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif Knudsen
Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren? (Læst 656 gange) Postet d. 03-12-13 kl. 14:01
02-12-2013. Magleskov S,. Disse svampe sad på undersiden af den liggende gren og bredte sig i større flager. Gren ca. 8 cm Ø.

Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren? (02-12-2013. Magleskov S,. Disse svampe sad på undersiden af den liggende gren og bredte sig i større)
Foto: Leif Knudsen
Besvar | Kommentér

Leif Knudsen
#1 Kommentar postet d. 03-12-13 kl. 14:02. Emne: Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren?
# 2

Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren? (# 2)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#2 Svar postet d. 03-12-13 kl. 22:54. Emne: Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren?
jeg kunne godt tænke mig at kende værten og om den bløder hvis man ridser lidt i den

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(613)
#3 Svar postet d. 04-12-13 kl. 06:10. Emne: Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren?
Værten er løvtræ, vist eg.

Besvar | Kommentér

Leif Knudsen
#4 Kommentar postet d. 04-12-13 kl. 10:36. Emne: Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren?
Jeg er overbevist om Poul Evald har ret i Eg, som vært, men det tænkte jeg ikke på i udgangspunktet. Barken passer fint med denne vært og få meter derfra fandt jeg Ege-Labyrintsvamp på gl. stub.

Det var disse på grenens anden side, som fangede opmærksomheden og fik mig til at hale grenen ud af en bunke og vende den for at se porelaget. (Beklager det uskarpe billede).

Men jeg kunne ikke få det til at harmonere, at de store sammenvoksede flader på grenens underside skulle være porelag.

Skal der ridses, må jeg vende tilbage, men i dag indbyder vejret ikke dertil.

Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren? (Jeg er overbevist om Poul Evald har ret i Eg, som vært, men det tænkte jeg ikke på i udgangspunktet.)
Leif Knudsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Leif Knudsen
#5 Kommentar postet d. 17-01-14 kl. 14:14. Emne: Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren?
Hej Eva,

Af mange mere eller mindre gode grunde fik jeg ikke genbesøgt svampen, men i går i Rye Skov fandt jeg en, der for mit øje er magen til.

Den sidder på en stub, jeg skønner er løvtræ men ikke nærmere identificerbar.

Og stubben stod i øvrigt ved skovsti i en beplantning af meget gamle Thuja.

Jeg ridsede den i den nedre brede del uden at spore reaktion, men da jeg fik billedet op på skærmen hjemme, bemærkede jeg de rødorange tårer, den udskiller.

Var det denne form for blødning du efterlyste i første tilfælde ?

Og har du et bud på denne nye ?

Hermed to billeder.

mvh

Leif

Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren? (Hej Eva,

Af mange mere eller mindre gode grunde fik jeg ikke genbesøgt svampen, men i går i Rye S)
Besvar | Kommentér

Leif Knudsen
#6 Kommentar postet d. 17-01-14 kl. 14:15. Emne: Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren?
# 2

Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren? (# 2)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#7 Svar postet d. 17-01-14 kl. 15:19. Emne: Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren?
Jeg tror du har 2 forskellige. Den nederste tror jeg er rynket lædersvamp, hvis værten er løvtræ. Den øverste tror jeg måske er en ung håret lædersvamp, men sikker er jeg ikke

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Leif Knudsen
#8 Kommentar postet d. 05-02-14 kl. 12:13. Emne: Hvilken svamp på gl. nedfalden Løvgren?
Mange tak for svarene. Jeg lægger ad acta som uafklarede.

Venlig hilsen

Leif

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator