Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Vestergård Petersen
En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ? (Læst 605 gange) Postet d. 06-12-13 kl. 15:07
Hej

Jeg var på tur i og ved Ferup Skov nær Kolding i september, hvor Mikkel Andersen ville vise mig bl.a. denne rørhat. Han havde bestemt den til rustrød ege-rørhat - hvilket synes sandsynligt.

Men der er jo nok nogle der ligner !

Mikkel har lagt fundet ind her på FogN - dog uden foto - hvilket jeg her så vil supplere med.

mvh

Bent

En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ? (Hej

Jeg var på tur i og ved Ferup Skov nær Kolding i september, hvor Mikkel Andersen ville vise m)
Bent Vestergård Petersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#1 Kommentar postet d. 06-12-13 kl. 15:08. Emne: En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ?

Der var mange !

Her er et par stykker taget op så stokkens orange mønster kan ses.

Rustrød ege-rørhat ?

Hvad siger I ?

Der kommer flere fotos.

mvh

Bent

En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ? (
Der var mange !

Her er et par stykker taget op så stokkens orange mønster kan ses.

Rustrød e)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#2 Kommentar postet d. 06-12-13 kl. 15:12. Emne: En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ?
Et foto mere af stokkens rødbrune til nærmest orange skæl.

De stod under en flok Bævreasp - dog med en stor eg i nærheden.

En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ? (Et foto mere af stokkens rødbrune til nærmest orange skæl.

De stod under en flok Bævreasp - dog m)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 597)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#3 Kommentar postet d. 06-12-13 kl. 15:19. Emne: En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ?
Her er så et eksemplar skåret igennem.

Der var ingen hurtig farveskft - billedet er taget et par minutter efter gennemskæroingen og man kan ane en begyndende blålig farve nederst i stokken.

En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ? (Her er så et eksemplar skåret igennem.

Der var ingen hurtig farveskft - billedet er taget et par )
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#4 Kommentar postet d. 06-12-13 kl. 15:31. Emne: En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ?
Her er så samme svamp en halv timne efter gennemskæringen.

Den blålige farve er tydelig og nu også en brunviolet farve øverst i stokken.

En anden der kan være i spil her er vel orange aspe-rørhat.

For øvrigt voksede svampene på åbent, afræsset græsmark eller overdrev. Nederst på en bakke, hvor der blev let fugtiger jordbund - typisk parklandskab med spredte store ege, popler mm.

Hvad siger I til ID ?

mvh

Bent

En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ? (Her er så samme svamp en halv timne efter gennemskæringen.

Den blålige farve er tydelig og nu ogs)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 06-12-13 kl. 15:54. Emne: En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ?
Hej Bent

Jeg er ikke umiddelbart helt sikker på at det er Rustrød Egerørhat, dels er stokken finere skællet end hos de eks. jeg plejer at finde, dels kan du jo ikke udelukke poppel. Det vigtigste er dog om stokken er orange som ung, eller hvidlig?

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#6 Kommentar postet d. 07-12-13 kl. 00:05. Emne: En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ?
Tak for svaret Thorbjørn

Jeg havde håbet at jeg havde nok karakterer fotograferet til en ID på denne rørhat - ærgerligt.

Den yngste svamp i gruppen er den på det andet foto øverst til højre - hvid er den jo ikke på stokken - men ?

Så må jeg vente til jeg kommer forbi en anden gang.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 07-12-13 kl. 07:12. Emne: En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ?
Hej Bent

Jeg kan godt se at der er ret meget farve på stokskællene på det yngste af de fotograferede eks, så bestemmelsen på dehne nøglekarakter forekommer mig alligevel alt i alt at være rimelig. Min første usikkerhed skyldes at jeg ikke ved / har klar erindring om hvor lang tid det var før at dobbeltgængeren med i begyndelsen hvidlige stokskæl (Orange Aspe-rørhat / Leccinum atrostipitatum), er om at skifte farve; men også den ret mørke hatfarve passer bedst med Rustrød Egerørhat, som vel at mærke både vokser under eg og poppel (sjældnere andre værter).

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#8 Kommentar postet d. 16-12-13 kl. 20:36. Emne: En rørhat - måske rustrød ege-rørhat ?
Tak for svarene Thorbjørn

Selv om du ikke var helt sikker lægger jeg den ind i Naturdatabasen - med henvisning til denne tråd.

Det kan være andre kommer forbi for endelig og helt sikker ID.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator