Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Stoltze
Ingen ved en lærke (Læst 1351 gange) Postet d. 06-12-13 kl. 19:46
Jeg underviser pt. som vikar i biologi i 1-3 G. I dag spurgte jeg i en klasse, om de kendte en lærke. Det mente to elever (2!), at de gjorde. Men ingen kunne beskrive fuglen eller dens sang.

Lærken! Her er altså noget HELT galt…

- se linket HER

Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 06-12-13 kl. 20:18. Emne: Ingen ved en lærke
Næ, det eneste, de kender er "Lommelærken"

Jeg vil på en måde give dig ret. Der er ikke nok at kunne gennemføre 10 baner i et Computerspil - eller kende alle Lady Gak-gak "samlede værker"

.. men omvendt: Vi lyder alligevel som "gamle mænd" - for det giver nok ikke særlig meget identitetsfølelse ift at være ung, at kende Lærkens sang

.. og man har principielt ikke brug for at kende Lærkens sang eller udseende - for at orientere dig i et moderne samfund.

Om det er et tab eller ej - det tror jeg aldrig, man totalt kan afgøre.

Jég synes, men det er ikke sikkert, at man om 2-3 generetioner synes det...

med venlig hilsen Kjeld

Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 06-12-13 kl. 20:31. Emne: Ingen ved en lærke
Hvis man virkelig synes, at det burde være "dagsordenen", at unge kendte Lærken - eller havørnen - eller Nældens takvinge .... så har "vi gamle mænd (m/k)" sørme en stor forpligtelse til at dele en masse materiale ud, der hvor de unge er! - Og de er på FACEBOOK mv.

Derfor: Læg et væld at alt det, du synes, andre i det mindste burde være lidt vidende om, ud på FACEBOOK.

Lad det flyde ud i stride strømme: FLOTTE FOTOS af alverdens Naturfænomener (noget der er smukt, noget der er bemærkelsesværdigt osv)... så de (unge) jævnligt ser det, og (nogle af dem) bliver nysgerrige.

Hvad pokker: Da jeg var 19, kendte jeg godt nok lærken - men jeg anede intet om den mangfoldighed, som f.eks. Insekterne i Danmark kan manifestere. Det er gået op for inden for 1 år! - så løbet er jo ikke kørt, fordi man ikke kender lærken.

Den kan man altid lære at kende (med alderen)- og nå at blive VILD med den (når Lady Gagas hits har fortaget sig i deres øre )

Det er aldrig for sent at lære noget nyt at kende...

Eneste risiko: Naturen er "Forsvundet", inden de når at blive nysgerrige ...! Det er straks LANGT værre, for så er der ikke noget at opdage.

Men "forsvinder den ikke", så passer den jo bare sig selv, til de bliver nysgerrige nok.

Nogle gange oplever jeg faktisk, at jeg SELV er en af de største trusler mod naturen. Jeg raver og roder med sommerfuglelarver, som egentlig hellere ville have fred og ro.

Andet eksempel:

Jeg så, at nogle folk havde fulgt en Høgeugle oppe ved Skagen (fotos osv).

Fint! - men da de ville ringmærke den, så de den aldrig siden. Den slags synes jeg, er stof til eftertanke!

med venlig hilsen Kjeld

Ingen ved en lærke (Hvis man virkelig synes, at det burde være "dagsordenen", at unge kendte Lærken - eller havørnen - e)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Kommentér

Hans Øllgaard
#3 Kommentar postet d. 06-12-13 kl. 21:14. Emne: Ingen ved en lærke
Man skal vide noget om naturen for at kunne skønne på den. Når skolerne centraliseres, kommer eleverne længere væk fra naturen i deres biologitimer. Når børnene/ungdommen køres i skole, mindskes mulighederne for naturoplevelser.

Naturen får mange børn i dag (og siden måske 1990) for det meste på fjernsyn. Min selvoplevede historie med en 3.-klasses elev, da læreren om foråret fremviste en Mariehøne, der kravlede op ad hans finger for at "flyve op til Vorherre" - en dreng fra klassen spurgte læreren : "hvor stor er sådan en Mariehøne i virkeligheden ?"

Hvis ikke naturinteresserede er bekymrede over, at "de unge" har MEGET ringe kendskab til den danske natur, hvem skulle så være det ??? Jeg er ærgerlig, når nogen på F&N tilsyneladende trækker på skulderen over manglende kendskab til det, som ville hjælpe på naturbevaring i Danmark.

Hilsen, Hans

Kommentér

Jesper Lund
#4 Kommentar postet d. 06-12-13 kl. 21:31. Emne: Ingen ved en lærke
Det er helt sikkert vigtigt at fremme fokus på natur i skolen. Og jeg har stor respekt for lærere, der forsøger at give naturen en plads i undervisningen (jeg er nemlig selv en af dem), men at lægge hele ansvaret på disse skuldre, er utilstrækkeligt. Løsningen på naturens krise findes ikke alene i at kaste sig ind i kampen om prioriteringer i skoleskemaet og læreruddannelsen.

For at noget skal interessere et menneske, skal det vel opleves som havende en betydning – og man skal have en indflydelse.

Naturen virker for mange mennesker ganske uvedkommende. (”Fremmedgjorthed” kan man kalde det, ud fra den opfattelse, at naturen på én gang er grundlaget for livet, og livet selv. At vi er en del af den, og den er en del af os.)

At naturen for mange kan virke så fjern, har sine gode grunde: at vores fysiske udveksling med naturgrundlaget på mange måder er fjernt – produktionsprocesser er sket et andet sted, usynligt. Tilegnelsen er formidlet gennem penge (der som bekendt gør alting lige-gyldigt). Pakket ind i plastic og statussymbolik.

Og den konkrete oplevelse af natur – hvor kroppen får en chance i nu´et for at sanse naturen - er så bitterligt fraværende i de fleste menneskers daglige liv.

Og hvad så med indflydelsen? Den opfattes – igen: af gode grunde – som fraværende. ”Den danske natur” består stort set af en masse private parceller, som er under en privat ejers rådighed. Og selve idéen om, at vi fælles skal have indflydelse på den jord vi lever på, er trængt tilbage til fordel for idéen om, at øget BNP skal redde os, og det sker bedst ved at lade erhvervslivet bestemme.

Hvad kan vi umiddelbart gøre for at imødegå dette:

- ja, naturkendskab og – oplevelser på skoleskemaet

- fremme konkrete naturoplevelser af tilhør og betagelse for flest mulige, i hverdagen og gerne socialt.

- fremme forståelsen af at vi som konkrete kroppe er del af naturen – råvarekontakt, dyrkning, økologi, kompost, byhaver.

Men hvis vi virkelig vil gøre noget ved det, kommer vi ikke uden om at se kritisk på det naturfjendske økonomiske paradigme, vores nutid er underlagt.

Vh Jesper

Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 06-12-13 kl. 21:52. Emne: Ingen ved en lærke
Jeg er såmænd utrolig enig i alle ovenstående indlæg. Tro ikke det.

Jeg påstår bare, at 1) det ikke er for sent, fordi man i 19 års alderen ikke er så interesseret i fugle.

Det kommer (måske), når alle de almene interesser i den alder tager af (30 år, måske. De 3 V´er på plads (Villa, Volvo og Vovse) - eller forsvundet igen ).

Dér begynder nogen at spørge: hvad skal jeg nu - og et af svarene er jo at søge sine "Rødder" = Naturen, bla.

Det betyder bestemt ikke, at alle gør det - men alle er vel heller ikke interesseret i Fodbold, selv om mange er det.

Det generelle problem er, som bla. nævnt ovenfor, at vi er ALT for fokuseret på PENGE, PRESTIGE, LYKKE, AT BLIVE VELBJERGET, SUCCES ... ja, ju næim et!

... men det kan vi 3 jo ikke lave om, alene. Det er jo "menneskegivne interesser".

Man kan kun give et tilbud, og det er det, jeg appellerer til. Gør nogen nysgerrige! - så går du noget selv.

Omvendt: Hvis "mennesket" ikke selv indser, at det mangler noget i den såkaldt moderne verden, så er det vel komplet ligegyldigt, hvad vi sidder her og skriver om, for så vidt.

Jo mere teknologi - jo mindre interesse for naturen, sådan generelt betragtet

- og Teknologien; den stormer frem!

Så mit bud er: Glem bekymringerne og nyd det, man selv endnu kan nyde. Det andet er en kamp mod vejrmøller.

Hvad "de andre mister", det må i sidste ende være deres egen sag. Vi kan Råbe på alle gadehjørner. Det eneste, vi opnår ved det, er at blive slæbt væk af "Kæledyret" [PET]

mvh Kjeld

Kommentér

Erik Nielsen
#6 Kommentar postet d. 06-12-13 kl. 22:54. Emne: Ingen ved en lærke
Hej Kjeld,

Jeg må protestere mod sætningen ... men det kan vi 3 jo ikke lave om, alene..

I min optik er alle stor forandringer i verdenshistorien og i mindre målestok (positive og negative) startet af enkeltmennesker.

Mvh. Erik

Kommentér

Lars-Olof Arvids
#7 Kommentar postet d. 07-12-13 kl. 22:20. Emne: Ingen ved en lærke
Att inte känna till vad som ganska nyss var forårets mest välkända budbärare är minst sagt skrämmande. Om Rachel Carsons "Tyst Vår" skulle bli verklighet - vem saknar då dem de aldrig har lärt känna? I min släkt är vi ännu på den nivån att jag försöker lära dem att det är lärkhanen som sjunger över fälten. Något de har svårt att acceptera, för det har ju alltid hetat att "lärkan hon sjunger". ;)

Som kul språkträning har jag börjat läsa Felix Saltens tyskspråkiga originalversionen av "Bambi". En berättelse man naturligtvis kan ha synpunkter på - naturen är sällan så gullig i verkligheten. Men vad som slår mig är hur detaljrika miljöskildringarna ofta är. I en nutida barnbok står det kanske att "det var fullt med blommor och fåglarna sjöng". Salten beskriver precis vilka blommor som växte här och där, vilka fåglar som höll till i vilka buskar osv. En tyskspråkig flora är ofta till större hjälp än ett språklexikon om man vill hänga med. Tänk vad många arter barnen lärde sig av detta, som naturligtvis är helt borta i Disneys tecknade version.

Jag tänker också på Fältbiologerna (motsvarar Natur og Ungdom) som nu är en liten spillra av vad de en gång var. Meningen var att man först skulle lära känna naturen, några vanliga arter och lite grundläggande ekologi. Sedan var det dags att se vad som händer med naturen och reagera på det. Egentligen är det trots allt lite konstigt att dagens ungdom inte har detta intresse, för det finns ju ändå så mycket fascinerande i naturen. Ofta vill ungdomar protestera och revoltera, så varför inte mot natur- och miljöförstöring? Men kanske är det tuffare att t ex bli djurrättsaktivist. Kjeld har säkert rätt i att flotte fotos av djur, planter, miljöer osv bör läggas ut på facebook och liknande ställen där ungdomarna är. Gårdagens metoder att informera fungerar ju uppenbarligen inte idag. Samtidigt vill jag gärna drömma lite om att någon förr eller senare ska börja söka det ÄKTA, verkligheten bortom alla skärmar. Men det kanske får förbli en dröm.

Ja, det finns mycket att fundera över på området. Själv tänker jag i alla fall fortsätta att leda exkursioner för min krets av Svenska Naturskyddsföreningen och informera dem som är intresserade på plats ute i naturen. Har jag tur kanske någon för kunskapen vidare.

Olle

Kommentér

Michael Stoltze
#8 Kommentar postet d. 09-12-13 kl. 10:47. Emne: Ingen ved en lærke

"Att inte känna till vad som ganska nyss var forårets mest välkända budbärare är minst sagt skrämmande." Tak - netop, Olle.

Tænk, hvad man går glip af ved ikke at kende en lærke. Jeg har blandt skrevet lidt om lærken her:

"Lærken er mindst lige så genialt fundet på som den blå anemone og har med god grund en central plads i den danske sangskat. "Under himlen hænger lærken som et fjernt bevinget frø, for en lærke tænker hverken på at kæmpe eller dø" skrev Halfdan Rasmussen i "Noget om helte". Og i "Den första gång jag såg dig" skrev Birger Sjøberg i 1922: "Då ljöd en sång från himmelen, så skön som inga flera; det var den lilla lärkan grå, så svår att observera." Jeg kender ingen sange, der smukkere forbinder forelskelsen og kærligheden med glæden over naturen. Vores svenske broderfolk kan noget med viser!

Så svær at observere ... Ja, alle kender forårets vedholdende lærkesang, der strømmer ned til os højt oppe fra himlen fra den lille fugl.

Lærken er kun en prik, der gang på gang forsvinder i lysflimmeret, når vi ser efter den. Biologerne fortæller, at sangen alene er et led i lærkens kamp for at tiltrække sig den bedst egnede mage. Men det er svært at tro, at sangen ikke også er en hyldest til lyset, varmen og markens grøde."

Fra "Forårets bebudere", 2010

Kommentér

Hans Øllgaard
#9 Kommentar postet d. 09-12-13 kl. 14:18. Emne: Ingen ved en lærke
Følelser på egne - og andres - vegne er svære at håndtere .

Faktum er, at "vores" sanglærke høres sjældnere og sjældnere. Det er der en menneskeskabt forklaring på. Den bunder i folk, der har mere brug for penge end for lærker.

På landsplan kan penge og hjertevarme ikke forliges. Nuomdage koster det at have overskud til lærker

Hilsen, Hans

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator