Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Marie Henne Pedersen
Kan disse krukkelignende svampe bestemmes? (Læst 437 gange) Postet d. 09-12-13 kl. 10:49
En klynge små ''langhårede'' svampe er fundet i pottejord.

Kan man bestemme dem ud fra foto? skal jeg skille dem ad, for at tage dem nedefra (stilk/lameller)??

Anne Marie

Kan disse krukkelignende svampe bestemmes? (En klynge små
Foto: plp
Klik på billedet for original størrelse (800 x 497)
Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard

Svaraktivitet:

(59)
#1 Svar postet d. 09-12-13 kl. 10:59. Emne: Kan disse krukkelignende svampe bestemmes?
Jeg vil mene at vi er ovre i mørkrandet rødbæger.

- se linket HER

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

#2 Kommentar postet d. 09-12-13 kl. 11:27. Emne: Kan disse krukkelignende svampe bestemmes?
Undskyld, jeg kom ind i den linkede tråd

Her bagsiden af svampen med roden opad. Taget med håndholdt mikroskop.

Anne Marie

Kan disse krukkelignende svampe bestemmes? (Undskyld, jeg kom ind i den linkede tråd:-)
Her bagsiden af svampen med roden opad. Taget med håndh)
Foto: AM
Klik på billedet for original størrelse (755 x 800)
Besvar | Kommentér

#3 Kommentar postet d. 09-12-13 kl. 11:54. Emne: Kan disse krukkelignende svampe bestemmes?
Her et lidt bedre macro billede af bagsiden af de små 3-4mm bægre.

Anne Marie

Kan disse krukkelignende svampe bestemmes? (Her et lidt bedre macro billede af bagsiden af de små 3-4mm bægre.
Anne Marie)
Foto: PLP
Klik på billedet for original størrelse (800 x 629)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 09-12-13 kl. 12:17. Emne: Kan disse krukkelignende svampe bestemmes?
Jeres svampe er forskellige: Anne-Marie, din svamp er en Skjoldbæger, som jeg ikke kan bestemme ud fra foto, du har muligheden for at kalde den Ubestemt Skjoldbæger i F&N regi, det kan være hensigtsmæssigt her da I har brugt tid på at lave gode, iformative fotos Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole Faaborg
#5 Kommentar postet d. 09-12-13 kl. 16:09. Emne: Kan disse krukkelignende svampe bestemmes?
Ligner en ''eylash pixie fungus'' jeg fandt for længe længe siden i Hammer Bakker. Scutellini scutellata sådan cirka? Men lad guruerne bestemme den

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#6 Svar postet d. 09-12-13 kl. 16:21. Emne: Kan disse krukkelignende svampe bestemmes?
Med de lange randhår vil jeg også kalde den frynset skjoldbæger, det ville jeg da også ud fra dit første foto.

VH Lise

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

#7 Kommentar postet d. 09-12-13 kl. 17:10. Emne: Kan disse krukkelignende svampe bestemmes?
Tak for hjælpen. Nu har jeg været været det meste af alle muligheder igennem på nettet og er kommet frem til, at det må være Frynset Skjoldbæger, jeg har haft stående i potten sammen med en græs siden fundet i sept.

Pottejorden er ikke min egen, og jeg kan se, der er små leca nødder iblandet. Så den kan vel ikke obses?

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 09-12-13 kl. 17:53. Emne: Kan disse krukkelignende svampe bestemmes?
Jeg vil anbefale at du lægger den ind som Ubestemt Skjoldbæger. Frynset S. bliver på svampeatlas kun accepteret på en kombination af store frugtlegemer (10 mm eller lidt mere), lange randhår, samt at den er træboende). Vi har set de lange mørke randbår så langt så godt - men. Slægten er svær, også mikroskopisk, så med mindre Jens H. (artskoordinator for slægten på svampeatlas) siger noget andet, så vil kan jeg ikke følge jer i bestemmelsen!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

#9 Kommentar postet d. 09-12-13 kl. 18:11. Emne: Kan disse krukkelignende svampe bestemmes?
OK, så holder jeg mig til sp. Denne er ihvertilfælde ikke træboende. Den er jo også for lille i tværsnit.

Tak for oplysningerne.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator