Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Lamelsvampe uden stok på død træstamme (Læst 1050 gange) Postet d. 12-12-13 kl. 16:32
Set i dag i skov på Midtsjælland. På død løvtræstamme, der hang fast i andre træer, oppe i luften. Ubestemt art, men der var både ahorn, bøg og sandsynligvis el på stedet.

Svampene op til 6-8 cm brede. sad i enkeltvis eller nogle få stykke sammen i en lang række på træstammen. Tør, ingen nævneværdig lugt.

Jeg synes ikke, det passer med østershat, for der er jo ingennedløbende lameller,

Lamelsvampe uden stok på død træstamme (Set i dag i skov på Midtsjælland. På død  løvtræstamme, der hang fast i andre træer, oppe i luften. )
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 12-12-13 kl. 16:33. Emne: Lamelsvampe uden stok på død træstamme
Farven var dfen samme på alle svampene - brun

Lamelsvampe uden stok på død træstamme (Farven var dfen samme på alle svampene - brun)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 12-12-13 kl. 21:17. Emne: Lamelsvampe uden stok på død træstamme
Jeg er ikke sikker, men tror at det er en afdanket Gummihat, farverne virker dog ret mørke og hatten tør, men det kan jo skyldes vejrforholdene!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 13-12-13 kl. 08:50. Emne: Lamelsvampe uden stok på død træstamme
Torbjørn, jeg tror, du har ret i gummihat/sildig epaulethat. Jeg havde kigget, inden jeg spurgte her, men havde ikke kunnet få det til at stemme, men nu har jeg kigget igen - også på billederne i Atlas - og har har fundet nogle, der matcher ganske fint.

Jeg har et par "studiefotos" som måske kan være til hjælp.

Lamelsvampe uden stok på død træstamme (Torbjørn, jeg tror, du har ret i gummihat/sildig epaulethat. Jeg havde kigget, inden jeg spurgte her)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 13-12-13 kl. 08:51. Emne: Lamelsvampe uden stok på død træstamme
Undersiden

Lamelsvampe uden stok på død træstamme (Undersiden)
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#5 Svar postet d. 13-12-13 kl. 08:52. Emne: Lamelsvampe uden stok på død træstamme
Det er helt sikkert Sildig Epaulethat. Der er mange af dem derude nu.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#6 Svar postet d. 13-12-13 kl. 09:10. Emne: Lamelsvampe uden stok på død træstamme
Enig i Gummihat/Sildig epaulethat

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#7 Kommentar postet d. 13-12-13 kl. 09:40. Emne: Lamelsvampe uden stok på død træstamme
Tak skal I have alle sammen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator