Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kai Hultman
And der er ringmærket (Læst 1600 gange) Postet d. 14-12-13 kl. 13:35
Hvis jeg tager fejl, er det ikke første gang! Jeg tror at denne and er en gråand, men hvorfor er den så ringmærket? Der må være millioner af dem!

Mvh kai

And der er ringmærket (Hvis jeg tager fejl, er det ikke første gang! Jeg tror at denne and er en gråand, men hvorfor er den)
Kai Hultman har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 1200)
Besvar | Kommentér

Lars Hansen

Svaraktivitet:

(108)
#1 Svar postet d. 14-12-13 kl. 14:01. Emne: And der er ringmærket
Ja, det er en gråand. Nogle er parkfugle, men de fleste (også mange af dem i parkerne) er vilde fugle. De indgår derfor i de studier, som bruger ringmærkning som metode.

Hvis du på dine billeder kan aflæse nummeret, så send en besked til Zoologisk Museum og høre nærmere om anden. Du kan bruge dette skema - se linket HER

Mvh

Lars

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kai Hultman
#2 Kommentar postet d. 14-12-13 kl. 14:09. Emne: And der er ringmærket
Mange tak Lars

Mvh kai

Besvar | Kommentér

Dan Christiansen

Svaraktivitet:

(2)
#3 Svar postet d. 14-12-13 kl. 16:32. Emne: And der er ringmærket
Hej..

Jeg ved ikke helt om jeg forstår din mening med spørgsmålet.

Men Gråænder er jo ringmærkede, først og fremmest fordi de er en del af en international bestand.

En ringmærkning er en " stikprøve " hvorpå man kan blive klogere på faktorer som feks alder, trækruter, fødesøgning mm.

Den specifikke Gråand - hun, du har taget et billede af er en gammel " and " ( hun kaldes and og han, andrik )

Så der er ikke noget underligt over det. Udover at det er sjældent at støde på en fugl der har været i menneskehænder før altså.

kriv hvis der er noget du er i tvivl om

Hilsen Dan

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad
#4 Kommentar postet d. 14-12-13 kl. 16:32. Emne: And der er ringmærket
Tillad mig en sidebemærkning:

Jeg vil næsten vædde på, at du har et UV-filter el.lign. siddende på objektivet. Prøv at fjerne det, og så skulle du gerne slippe for den flimrende baggrund.

I billedets EXIF-data kan jeg nemlig se, at du anvender et Canon EF 100-400 mm. Dette objektiv er berygtet for den slags flimmer, der opstår som interferens mellem filteret og de mange linser i objektivet.

Desuden giver modlysblænden en mindst lige så effektiv beskyttelse mod slag og snavs som et filter, måske lige bortset fra i sandstorm og saltvandssprøjt.

Se fx her: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 14-12-13 kl. 16:59. Emne: And der er ringmærket
Gad vidst, hvor stor en an-dél af den danske bestand af arten Gråand, der er løsslupne fangenskabsfugle? Altså som er blevet sluppet fri med vilje, efter at have været opdrættet i fangenskab. Flertallet af sådanne løsslupne gråænder lever formentlig ikke ret længe, såfremt de fleste af dem er beregnet til umiddelbar afskydning.

Måske er der studier med ringmærkning af udsatte gråænder, som har et svar på dette spørgsmål. Altså spørgsmålet om størrelsen på an-délen af tamme gråænder blandt vildtlevende ditto?

hilsen fra HENRY

PS: måske kunne diskussionen i denne lignende tråd afsluttes? - se linket HER

Besvar | Kommentér

Kai Hultman
#6 Kommentar postet d. 14-12-13 kl. 17:29. Emne: And der er ringmærket
Ja mange tak for jeres svar. Min nysgerrighed blev tilfredsstillet og jeg blev lidt klogere.

Mvh kai

Besvar | Kommentér

Peter Lindboe

Svaraktivitet:

(345)
#7 Svar postet d. 14-12-13 kl. 18:49. Emne: And der er ringmærket
''hvorfor er den så ringmærket? Der må være millioner af dem!''

Faktisk er det ofte dem der er flest af der er de bedste at ringmærke, da kun et fåtal af ringmærkede fugle bliver genfundet og tilbagemeldt. Så hvis man f.eks. ringmærker en sjælden fugl, vil man i de fleste tilfælde aldrig høre om den igen, og hvis man er heldig nok til at den bliver genfundet et sted, kan man jo ikke bruge et punkt A og et punkt B til noget særligt videnskabeligt. Især inden for biologi er det ofte bedst at have en kæmpe bunke data som man kan lave statistiske analyser på.

Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Dan Christiansen

Svaraktivitet:

(2)
#8 Svar postet d. 14-12-13 kl. 19:42. Emne: And der er ringmærket
Når vi arbejder med udsatte gråænder, regner vi med en afskydningsprocent på 40 for godt. Derfor bliver der en hel del overskudsænder tilbage..desværre .En del af dem overlever vinteren og udgør dermed et problem om foråret.

At sætte ænder ud er ret problematisk.

Det største problem er faktisk de forstyrrelser de laver i den vilde bestand. Man kan sige det så enkelt, at udsatte gråænder er de vilde gråænders værste fjende.

Skal man hjælpe gråandebestanden i Danmark skal man nok udvide jagttiderne til også at omfatte februar, marts og april på andrikker og " fejlfarver " , altså ænder med en gen - fejl.

I hvert fald i 5 til 10 år, for dermed at gøre køns og aldersfordelingen mere lige, og dermed få en reproducerende vild stamme tilbage.

Hilsen Dan

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator