Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Søgaard-Andersen
FJeldvåge? (Læst 967 gange) Postet d. 15-12-13 kl. 14:43
Altid lidt i tvivl om fjeldvåge/lys musvåge. Mener denne må være fjeldvåge: mørke bug og skarp overgang til lyse bryst?

FJeldvåge? (Altid lidt i tvivl om fjeldvåge/lys musvåge. Mener denne må være fjeldvåge: mørke bug og skarp overg)
Erik Søgaard-Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Callesen

Svaraktivitet:

(156)
#1 Svar postet d. 15-12-13 kl. 15:14. Emne: FJeldvåge?
Nej. Det er en musvåge. Halen skal være hvid med en sort kant.

Den mangler også sorte knopletter.

Mvh Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(231)
#2 Svar postet d. 15-12-13 kl. 15:15. Emne: FJeldvåge?
Nah, altså den har mørk bug, korrekt, men den ligner bare en musvåge meget mere end fjeldvåge. Vingerne, halen, hovedet - det siger alt sammen musvåge til mig.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Mads Paulsen

Svaraktivitet:

(188)
#3 Svar postet d. 15-12-13 kl. 15:17. Emne: FJeldvåge?
Hej Erik,

jeg kan godt forstå du bliver i tvivl. Det er en lidt svær vinkel her, til at se hvordan den ser ud på undersiden, men som jeg ser det på billedet, er det skyggen fra vingen, der får det til at se ud som om den har mørkt bug-skjold.

Den del af bugen der er i skyggen, ser for mig ud til at have omtrent samme farve som den lyse undervinge, der også er i skygge.

Umiddelbart vil jeg altså mene det er en lys musvåge, men billedet kan jo snyde. Den ser ud til at have lidt lys overgump, men jeg synes man fornemmer en stribet hale, hvilket heller ikke passer så godt på fjeldvåge.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#4 Svar postet d. 15-12-13 kl. 17:00. Emne: FJeldvåge?
Det er en Musvåge

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(999)
#5 Svar postet d. 15-12-13 kl. 19:54. Emne: FJeldvåge?
Musvåger har tit mørke flanker - se linket HER

Fjeldvåger bør vise mere koldt farvet overside med lyse felter i hånden - se linket HER

Endeligt har fjeldvåger ALDRIG lys overgump, men lys hale med mørkt endebånd. VH Jan.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Søgaard-Andersen
#6 Kommentar postet d. 15-12-13 kl. 21:29. Emne: FJeldvåge?
Jeg takker for svarene. Enigheden er rungende, så Musvåge!! Jeg takker for de gode "hints"

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#7 Svar postet d. 15-12-13 kl. 22:21. Emne: FJeldvåge?
Hej, spændende fugl, hvis den har mørkt bugskjold. Enig i Musvåge men hvis du kommer på lokaliteten igen i løbet af vinteren, så prøv endelig at få et billede af undersiden uden skygge. Hvis du altså kan genfinde den

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator