Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole B. Lyshede
Hvilken slimsvamp (svampedyr) (Læst 889 gange) Postet d. 14-06-07 kl. 09:14
Stor klump på ca 5x3x2 cm. Purpursort sporestøv dækket af en sprød skorpe af farve og udseende som en makron. På gren/ved af Douglasgran. Siger denne beskrivelse Jens Maarbjerg og andre "myxologer" noget? Beklager mangel af billede.

mvh

Ole

Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 postet d. 14-06-07 kl. 09:19. Emne: Hvilken slimsvamp (svampedyr)
- se linket HER ?

Poul Evald

Kommentér

Jens Elm Sørensen
#2 postet d. 14-06-07 kl. 09:38. Emne: Hvilken slimsvamp (svampedyr)
Umiddelbart får beskrivelsen mig til at tænke på weymouthfyrrens blærerust, men den er ikke på douglas, hvor jeg kun kan komme itanke om skimmelsvampe, rodfordæver, honningsvamp og indsnøringssyge. Så dette fordi jeg selv er interesseret i hvad der er gået på douglasen. Der sker flere ting med vore træer her gennem de sidste år. Jeg tænker på især elm, eg og nu ask.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 14-06-07 kl. 10:03. Emne: Hvilken slimsvamp (svampedyr)
Hvis obs.en er fra nu tror jeg ikke på Skinnende støvpude, det vil være meget sent for den, da det er en forårs-myx.

Derimod er der en forfærdelig mængde rødært og troldsmør, og jeg tror faktisk at det er troldsmør med meget moden fase du har fundet, lidt overgemt kan den godt ligne en makron.

Så må vi se om Jens Maarbjerg er enig heri.

Det er jo ellers ikke et stadium man plejer at fotografere dem i, de er mere lækre som umodne.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 14-06-07 kl. 10:04. Emne: Hvilken slimsvamp (svampedyr)
Du kan lige checke Galleriet, der er to fotos af modent stadium.

Kommentér

Jens Elm Sørensen
#5 postet d. 14-06-07 kl. 10:14. Emne: Hvilken slimsvamp (svampedyr)
Så er den jo heldigvis helt harmløs, når den spiser bakterier på dødt ved.

Det er nok bare mig der er lidt allergisk overfor ukendte svampeangreb på træer.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 postet d. 14-06-07 kl. 12:49. Emne: Hvilken slimsvamp (svampedyr)
Det er ikke Skinnende Støvpude, som jeg kender godt. Det er ikke en rustsvamp. Men Margarethas forslag lyder sandsynligt. En frisk Troldsmør har også en nopret overflade, men jeg har vist ikke set den moden før, så tak for svarene.

mvh

Ole

Kommentér

Jens Maarbjerg
#7 postet d. 15-06-07 kl. 12:42. Emne: Hvilken slimsvamp (svampedyr)
Hej Ole med flere.

I går så jeg disse to på en fyrrestub. Ligner dit fund mon mine? I så fald er det Troldsmør. Den er meget variabel og kan være mørkere end dem på mit billede.

Hvilken slimsvamp (svampedyr) (Hej Ole med flere.
I går så jeg disse to på en fyrrestub. Ligner dit fund mon mine? I så fald er de)
Foto: Jens Maarbjerg
Klik på billedet for original størrelse (800 x 532)
Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 postet d. 15-06-07 kl. 12:56. Emne: Hvilken slimsvamp (svampedyr)
Min var lysere, faktisk som en makron, men strukturen passer meget godt.

mvh

Ole

Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 15-06-07 kl. 13:00. Emne: Hvilken slimsvamp (svampedyr)
De bliver mørkere med tiden, jeg checkede idag den, som jeg lige har lagt i Galleriet, den var blevet mørk ligesom ovenstående.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator