Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

peter sunesen
Gammel fuglebog søges (Læst 2804 gange) Postet d. 17-12-13 kl. 12:50
Er på jagt efter en ældre bog om sjældne danske fugle.

Den er i (ca) A4 format, og har stregtegninger, måske af Henning Scheel.....

Jeg gætter på et udgivelsestidspunkt mellem 1938 og 1958.

Hver art bliver gennemgået i en kauserende form med nærmere beskrivelse af fundet, f.eks. husker jeg at Ådselgribben fra Faxe i august 1918 "blev skudt på 40 alens afstand med harehagl" (vist af en navngivet tømrer-eller murermester)

Måske nogle har den stående, eller kan huske forfatternavnet.

ps har selv søgt på internettet, og fundet en bog(hæfte) af Hans Hvass fra 1947 (Sjældne Fugle i Danmark)illustreret af Johannes Larsen, men jeg mener (uden dog at være helt sikker) ikke det er den.

Besvar | Kommentér

Sebastian Klein

Svaraktivitet:

(139)
#1 Svar postet d. 17-12-13 kl. 12:52. Emne: Gammel fuglebog søges
Hed han ikke Schiøler, eller noget i den dur?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen
#2 Kommentar postet d. 17-12-13 kl. 13:00. Emne: Gammel fuglebog søges
Hej Sebastian,

Nej, han døde ret ung i 1929, og hans kendte værk "Danmarks Fugle" blev kun lige påbegyndt med tre bind hvoraf de to første omhandler andefugle, og det sidste, som blev udgivet posthumt, omhandler rovfuglene.

Besvar | Kommentér

peter sunesen
#3 Kommentar postet d. 17-12-13 kl. 13:04. Emne: Gammel fuglebog søges
Glemte lige at skrive at du har helt ret i at forfatteren til Danmarks Fugle hed E.L. Schiøler, men den bog jeg søger er udgivet (væsentligt?) senere end 1930.

Besvar | Kommentér

Sebastian Klein
#4 Kommentar postet d. 17-12-13 kl. 13:04. Emne: Gammel fuglebog søges
Ok - held og lykke med jagten.

Besvar | Kommentér

Anne Messmann

Svaraktivitet:

(4)
#5 Svar postet d. 17-12-13 kl. 13:12. Emne: Gammel fuglebog søges
Det kunne måske være O.Helms med billeder af Ingeborg Frederiksen? Der findes flere bind, jeg har f.eks. Danske fugle ved hus og i have - der netop har disse interessante, causerende tekster.

Der findes denne*): JESPERSEN, POUL: Danske Fugle. Sjældnere Arter. 1952. G.E.C. Gads Forlag. 106 sider + 14 farvetavler af Ingeborg Frederiksen. Original papbind. 4to.

og denne: HELMS, O. OG POUL JESPERSEN: Danske fugle. 1949. Samlet udg. af Ved hus og i have, Ved stranden, I skov mark og mose, Sjældnere arter. Indbundet i smuk halvlæder. Løs indvendig fals. M. farvetvl. af Ingeborg Frederiksen.

DKK 300 · spørg Antikvariat Pilegaard, Aalborg (DK) · PIL597512 ·

*) fås flere steder. Begge udg. fundet på - se linket HER

Mvh, Anne

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Brejl
#6 Kommentar postet d. 17-12-13 kl. 15:36. Emne: Gammel fuglebog søges
Jeg tror ikke, det kan være Helms''. Der er ganske rigtigt tre bind, men de skulle kun medtage almindelige arter.

Poul Jespersens "Danske Fugle, sjældnere Arter" fra 1952 skulle være et supplement til de tre. Den har knapt så almindelige arter med, men ingen meget sjældne - og ingen gribbe.

Poul Jespersen døde i december 1951. Den har farvetavler, fotos og stregtegninger.

Venlig hilsen Karsten Brejl

Besvar | Kommentér

Anne Messmann

Svaraktivitet:

(4)
#7 Svar postet d. 17-12-13 kl. 16:14. Emne: Gammel fuglebog søges
Gribbe-historien kunne jo godt være omtalt i det 4. bind af Jespersen: Danmarks Fugle - Sjældnere arter, selv om selve arten ikke er med.

Historien er i al fald omtalt i ''Danmarks Fugleliv'' - citat: - se linket HER

"Den mindste grib i Europa, ådselgribben, er truffet tre gange i Danmark. Første fund drejede sig om en yngre han, som blev skudt ved Ebbeskov nær Faxe 30. august 1918. I Danmarks Fugleliv (Heilmann og Maiche) beskrives, at fuglen kom flyvende lavt over en eng, hvorefter den satte sig i græsset og ”hoppede lidt omkring”. Så blev den skudt. Den døde grib blev udstoppet og erhvervet til en privat samling. Nu findes den på Zoologisk Museum i København."

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(96)
#8 Svar postet d. 17-12-13 kl. 16:22. Emne: Gammel fuglebog søges
Måske "Danmarks Fugleliv" af Gerhard Heilmann og A.L.V. Manniche? Værket er i 3 bind, 1. udgave kom i 1927, 2. udgave i 1939.

Fortællestilen kom fint beskrives som causerende, og der er i hvert fald masser af stregtegninger af Heilmann. A4 format stemmer også.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen
#9 Kommentar postet d. 17-12-13 kl. 17:08. Emne: Gammel fuglebog søges
Tak til Anne, Karsten og Kim

Anne og Karsten peger på P.Jespersen, men Karsten tvivler på at det er den rigtige (pga. udeladelse af de helt sjældne arter, og det at der er fotografier),og jeg må desværre også udelukke dette forslag)

Den bog jeg søger har ingen fotografier (og jeg husker heller ingen farvetavler), og er kun ét bind.

Kim foreslår "Danmarks Fugleliv" af Heilmann og Manniche, men den er i 3 bind, og omhandler samtlige danske arter. En fremragende udgivelse, som iøvrigt var den første fuglebog jeg som 7-8 årig læste i læsesalen på det lokale bibliotek. Den fås let og billigt antikvarisk, og er meget anbefalelsesværdig, selvom der selvfølgelig er flydt meget vand i åen siden dengang Urfugl og Hvid Stork var almindelige....

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator