Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud Ellegaard
Små hvid snebolde på vissen gren? (Læst 1430 gange) Postet d. 20-12-13 kl. 15:08
De er små, ca. 1 mm i diameter og har en filtet overflade. Ligner nærmest små hårde rullede vatklumper. Det er en vissen bøgegren de sidder på.

I dag i blandet løvskov på Midtsjælland.

- Jeg er helt på bar bund her.

Små hvid snebolde på vissen gren? (De er små, ca. 1 mm i diameter og har en filtet overflade. Ligner nærmest små hårde rullede vatklump)
Foto: Knd Ellegaard
Klik på billedet for original størrelse (770 x 499)
Besvar | Kommentér

Knud Ellegaard
#1 Kommentar postet d. 20-12-13 kl. 15:09. Emne: Små hvid snebolde på vissen gren?
Og tættere på

Små hvid snebolde på vissen gren? (Og tættere på)
Foto: Knud Ellegaard
Klik på billedet for original størrelse (770 x 535)
Besvar | Kommentér

Ole Faaborg

Svaraktivitet:

(189)
#2 Svar postet d. 20-12-13 kl. 17:33. Emne: Små hvid snebolde på vissen gren?
hmmm svær prøv at Google Dasycyphus via billeder... er nogle af dem ikke ved at åben sig? Bare en idé

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#3 Svar postet d. 20-12-13 kl. 20:21. Emne: Små hvid snebolde på vissen gren?
Får mig til at tænke Lasiophaeria ovina, men det er længe siden jeg har set den, det kan ganske enkelt også være gamle kulbær der kan blive overvokset af hyfer.

VH Lise

Besvar | Kommentér

Knud Ellegaard
#4 Kommentar postet d. 20-12-13 kl. 20:59. Emne: Små hvid snebolde på vissen gren?
Hej Ole og Lise

Tak for jeres bud.

Jeg har Googlet mig frem til et enkelt billede af Lasiophaeria ovina og der er en vis lighed, men er det den?

Jeg lader tråden stå åben, måske dukker det præcise svar op.

PS: Jeg har taget grene med hjem før fotografering og den ligger ude i haven og har det godt. Det bliver spændende at se hvad det udvikler sig til.

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#5 Svar postet d. 20-12-13 kl. 22:05. Emne: Små hvid snebolde på vissen gren?
Hej Knud er den blød eller hård sprød, ovina er blød.

VH Lise

Besvar | Kommentér

Knud Ellegaard
#6 Kommentar postet d. 21-12-13 kl. 15:22. Emne: Små hvid snebolde på vissen gren?
Hej Lise

Når det hele er gennemvådt af regn, smatter de ud ved den mindste berøring. Efter at have været inde i varmen de sidste 6 timer er de nogenlunde faste at trykke på, men er stadig lette at partere med spidsen af en kniv og de er bestemt ikke sprøde.

Nu bliver de inde til i morgen, så må gren og svampe nå at blive helt gennemtørre.

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#7 Svar postet d. 21-12-13 kl. 16:06. Emne: Små hvid snebolde på vissen gren?
Er der en slimet masse inden i.

VH Lise

Besvar | Kommentér

Knud Ellegaard
#8 Kommentar postet d. 21-12-13 kl. 16:36. Emne: Små hvid snebolde på vissen gren?
Nej.

Jeg bruger 10 x forstørrelse og spidsen af en nål, men ingen slim.

Besvar | Kommentér

Knud Ellegaard
#9 Kommentar postet d. 21-12-13 kl. 16:49. Emne: Små hvid snebolde på vissen gren?
Burde nok tilføje, at konsistensen nærmest er let fugtig brødagtig.

Håber at det hjælper.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator