Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rune Engelbreth
Nyt navn til Århus Plantage: Tyvelhøj Græsland? (Læst 622 gange) Postet d. 20-12-13 kl. 16:42
Naturstyrelsen, der købte Århus Plantage i Mols Bjerge af Hedeselskabet i 2005, har gradvis fældet fyr- og grantræer, så større dele af plantagen med tiden kan udvikle sig til overdrevsarealer i ''bjergenes'' kuperede kulisser. Ordet »plantage« signalerer imidlertid kedelige rækker af nåletræer uden meget andet liv, så mon ikke man skulle overveje et andet, mere dækkende og mere inspirerende navn til dette storslåede område?

Århus Plantage har ingen historisk rod, men fortæller bare, at her engang var en århusiansk plantage (selv om vi befinder os midt på Mols). Plantagen er her ikke længere, så hvorfor ikke begynde at gøre brug af et stednavn, der f.eks. tager udgangspunkt i et af områdets mest iøjnefaldende lokaliteter og den naturtype, der rent faktisk er tale om?

I det mindste er det derfor, jeg foreslår at kalde området for Tyvelhøj Græsland efter den højeste bakke, Tyvelhøj (88 meter), og efter det græsland, der har afløst plantagen.

Og hvis eksempelvis fluer som Kæmpefluen Harald og Mellemfluen Oskar kan få nye og mere spændende navne på uofficiel vis, så kan et naturområde vel også?

Om ikke andet som kaldenavn Og om ikke andet hedder området nu Tyvelhøj Græsland på Danarige.dk - se fotoserien her: - se linket HER

Venlig hilsen

Rune Engelbreth Larsen

Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#1 Kommentar postet d. 20-12-13 kl. 17:08. Emne: Nyt navn til Århus Plantage: Tyvelhøj Græsland?
Hej Rune

Jeg kan godt se din pointe, og anerkender den på sin vis også, men topografiske navne har jo som oftest lang forhistorie.... Jeg ved ikke, hvornår Aarhus (Århus) Plantage blev plantet, men jeg ved, at såvel "plantage" som "græsland" kommer og går - over århundreder.... Hvad nu hvis der om 100 år skal dyrkes roer og energipil dér, så er Græsland ikke retvisende.

Jeg vil i denne sammenhæng - jeg skal understrege, at jeg endnu ikke kender området - foreslå et alternativ til alternativet:

Tyvelhøj Bakker må være holdbart indtil næste istid - jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, at der skal planeres for at anlægge "Femmøller Lufthavn" eller andet, der kræver vandrette flader......

Just a suggestion

Mvh /LJ

Kommentér

Rune Engelbreth
#2 Kommentar postet d. 20-12-13 kl. 18:17. Emne: Nyt navn til Århus Plantage: Tyvelhøj Græsland?
Det er en god pointe du har med - men ideen er nu også at introducere Græsland som del af et dansk stednavn, fordi det jo så kunne være med til at skabe en smule modstandsdygtighed over for eventuelle fremtidige forsøg på f.eks. at opdyrke området

Og der er jo også i dag flere områder, der hedder noget med f.eks. »overdrev« og »hede«, skønt disse som bekendt også kan ende som landbrugsjord ...

Men kan navnet være med til at skabe opmærksomhed omkring en naturtype, kan det måske også være med til at gøre det til et lidt mere ''overtalende'' navn, hvad angår områdets fremtidige karakter.

Bedste hilsner

Rune

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator