Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Maarbjerg
Bredblad (Læst 1373 gange) Postet d. 15-06-07 kl. 16:15
Disse er taget samme sted som dem, vi diskuterede for nylig.Vi (Jens H) endte med Agerhat. Den her har meget mørke sporer-som bredblad, men Træflis-bredblad plejer at være lysere, mener jeg. Hvad siger I?

Bredblad (Disse er taget samme sted som dem, vi diskuterede for nylig.Vi (Jens H) endte med Agerhat. Den her h)
Foto: Jens Maarbjerg
Klik på billedet for original størrelse (800 x 532)
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 15-06-07 kl. 18:30. Emne: Bredblad
Mon ikke det er spiselig bredblad, noget man vel nærmest kan kalde en invasiv art fra sydeuropa. Den er forholdsvis sjælden i DK endnu. Vi har den i øvrigt i galleriet.

Kommentér

Jens Maarbjerg
#2 postet d. 15-06-07 kl. 20:09. Emne: Bredblad
Hej Michael.

Jeg er enig.

Jeg kan se, at du også har fundet den. I Svampe nr 41 fra år 2000 står en god beskrivelse. Vh Jens

Kommentér

Michael Filtenborg
#3 postet d. 15-06-07 kl. 20:48. Emne: Bredblad
Ja jeg har været så heldig at finde den. Mener, at jeg fik at vide dengang, at jeg havde fundet den kun den 6 lokalitet for dem i DK eller sådan noget i den stil, men ved nu ikek helt om det passer. Siden er der kommet lidt flere lokaliteter til, så almindelig er den ikke, dog lader den til at sprede sig.

Kommentér

Jens H. Petersen
#4 postet d. 16-06-07 kl. 21:54. Emne: Bredblad
Er der noget der hedder Spiselig Bredblad? Eller mener i Træflis-Bredblad (Stropharia percevalii)? Så ville jeg også mene at den normalt er lysere, men måske kan den variere meget. Det kan ihvertfad Nordisk Bredblad.

Kommentér

Michael Filtenborg
#5 postet d. 17-06-07 kl. 00:14. Emne: Bredblad
Hej Jens du kender den måske som Rødbrun bredblad, eller under det latinske navn Stropharia rugosoannulata.

Svampen er som sagt forholdsvis ny for landet og ja man kan læse om den i svampe nr. 41

Kommentér

Jens Maarbjerg
#6 postet d. 17-06-07 kl. 09:42. Emne: Bredblad
Hej Jens.

Jeg mente Rødbrun bredblad, som Rald og Heilmann omtaler i Svampe 41 side 40. Jeg troede, man kunne bruge begge navne.

Hvis man googler, kommer spiselig og rødbrun ud som samme art, men det bliver det selvfølgelig ikke rigtigere af. I navnedatabasen på Svampeforeningens hjemmeside eksisterer spiselig ikke, mens rødbrun gør.

Vh Jens

Kommentér

Jens H. Petersen
#7 postet d. 17-06-07 kl. 10:28. Emne: Bredblad
Ja, Rødbrun er det "officielle" navn. Hvor kommer Spiselig fra?

Kommentér

Jens Maarbjerg
#8 postet d. 17-06-07 kl. 10:52. Emne: Bredblad
Hej igen.

Jeg har skøjtet lidt rundt på nettet. Det ser ud til, at den dyrkes i stor stil. Det er måske derfor, nogen har fundet på at kalde den Spiselig bredblad. Er der nogen, der har set den i butikkerne?

Kommentér

Erik Rald
#9 postet d. 17-06-07 kl. 10:56. Emne: Bredblad
Svampen er ganske rigtigt Rødbrun Bredblad (Stropharia rugosoannulata). Arten er ved at blive mere almindelig, men præcis hvor mange steder, den hidtil er fundet, ved jeg ikke. Det er muligvis mig, der har introduceret navnet Spiselig Bredblad, som nu er forkastet til fordel for Rødbrun Bredblad, i Svampe 19 s. 41.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator