Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Andersen
En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia (Læst 1612 gange) Postet d. 07-01-14 kl. 14:25
I februar 2007 var jeg i en bjergdal ca. 2 timers kørsel fra Caranavi, hvor jeg med nogle ugers mellemrum fotograferede en lille blåfugl. I en del år siden d. 29 marst 2001 har den ligget på et forum på Neotropical Forum; - se linket HER

Og i dag besøgte jeg dette forum, og opdagede at der var svar fra oktober 2013.

is probably an undescribed species related to Nicolaea demilineata from Paraguay.

Hvis der er nogen der kan finde lignende fotos af den f.eks. på Lamas? Jeg har forsøgt over flere omgange at finde denne; - se linket HER

En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia (I februar 2007 var jeg i en bjergdal ca. 2 timers kørsel fra Caranavi, hvor jeg med nogle ugers mell)
Foto: Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#1 Kommentar postet d. 07-01-14 kl. 14:31. Emne: En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia
Jeg skrev dato på forumtråd forkert, det er d. 29 marts 2011 at den blev oprettet på Neotropical Butterfly Forum!

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#2 Kommentar postet d. 08-01-14 kl. 17:32. Emne: En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia
I morges fik jeg mail fra Kim Garwood; - se linket HER

Som er en yderst dygtig lepidopterolog, der heller ikke kender denne mystiske blåfugl. Hun har skrevet flere bøger om de sydamerikanske dagsommerfugle, og administrerer Neotropical Butterfly: - se linket HER

På Butterfly Of America er der forholdsvis kun få ubekrevne arter i Nicolaea. Jeg kører en tilsvarende tråd på naturephotos: - se linket HER

Så vi står nok over for en ukendt art som der ikke ellers findes matriale af?

Den største ekspert som er Yuvinka Gareca på de bolivianske sommerfugle kender den nok heller ikke. Men for en sikkerheds skyld sender jeg hende en mail.

En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia (I morges fik jeg mail fra Kim Garwood; http://www.flickr.com/photos/kgarwood/sets/

Som er en yder)
Foto: Lars Andersen Caranavi Februar 2007
Klik på billedet for original størrelse (790 x 727)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#3 Kommentar postet d. 08-01-14 kl. 20:30. Emne: En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia
Interessant! Det må du da gøre Ole Andersen opmærksom på, nu han er i Bolivia - men det har du sikkert tænkt på. Spændende spændende...

Vh Simon

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#4 Kommentar postet d. 08-01-14 kl. 20:45. Emne: En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia
Hej Simon, det er rigtig at Ole Andersen er i Bolivia sammen med Peter Møllmann, du kan se nogle af hans billeder her fra turen på danske-natur.dk; - se linket HER

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#5 Kommentar postet d. 10-01-14 kl. 17:16. Emne: En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia
Flot busksommerfugl, der også ligner slægten Theritas. Jeg har sendt den over til Gerardo Lamas i Peru for at høre, om han kender den.

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#6 Kommentar postet d. 11-01-14 kl. 11:53. Emne: En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia
Alletiders Tom, lad os høre hvad Lamas siger om denne blåfugl. Den slægt du nævner tjekkede jeg lige igennem, jeg kunne ikke rigtig finde nogen der ligner der?: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#7 Kommentar postet d. 11-01-14 kl. 12:01. Emne: En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia
Her er Calycopis centoripa som jeg synes ligner mest den ubeskrevne: - se linket HER

Læg mærke til diskalplet på bagvinge underside, hvor det røde bånd løber anderledes omkring: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#8 Kommentar postet d. 11-01-14 kl. 13:32. Emne: En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia
Der var nogle i d''Abrera, der lignede mere.

Her svar fra Gerardo Lamas - jeg går videre

Dear Tom,

There are several hairstreak species which have underside wing patterns similar to those shown on Andersen''s pictures, and I''m not even sure if both images represent the same species. I''d think they belong to Nicolaea, close to fabulla, but I suggest you ask Bob Robbins (ROBBINSR@si.edu) for a better opinion.

Best regards,

Gerardo

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#9 Kommentar postet d. 11-01-14 kl. 14:17. Emne: En ubeskrevet blåsommerfugl art fra Bolivia
Spændende nyt må jeg sige. Jeg må indrømme at Nicolaea fabulla kommer tæt på min, dog er det røde bånd bredere på bagvinge unederside.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator