Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan E.
Grave ny sø - udgifter? (Læst 12483 gange) Postet d. 13-01-14 kl. 10:51
Er der nogen af Jer der har gravet en ny sø - og vil berette om udgifterne hertil (incl. angivelse af søens størrelse og ca. dybde)?

Et er selve opgravningen, men tid/ressourcer/maskinel til bortkørsel og planering af jord (på mark) skal nok ikke undervurderes.

Jeg spørg'' i forbindelse med egne overvejelser om etablering af ny sø (ca. 1500 m2) på en lavning i vandlidende mark.

Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#1 Kommentar postet d. 13-01-14 kl. 10:57. Emne: Grave ny sø - udgifter?
- se linket HER

Jeg fandt dette dog uden pris.

Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#2 Kommentar postet d. 13-01-14 kl. 11:16. Emne: Grave ny sø - udgifter?
- se linket HER

Besvar | Kommentér

Sofus Ryge Petersen
#3 Kommentar postet d. 13-01-14 kl. 11:30. Emne: Grave ny sø - udgifter?
Der er en del tilskudsmuligheder ved anlæggelse af et vandhul. se her:

- se linket HER

Mvh Sofus

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#4 Kommentar postet d. 13-01-14 kl. 12:54. Emne: Grave ny sø - udgifter?
Der er lidt - se linket HER

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Jan E.
#5 Kommentar postet d. 13-01-14 kl. 18:54. Emne: Grave ny sø - udgifter?
Tak for jeres respons.

Jeg mener at ha'' sat mig rimelig godt ind i ansøgning, regler og tilskudsmuligheder.

F.s.v.a. udgifter, så kan jeg seføli også bare indhente tilbud, men det kunne være ret med et par budgetter/regnskaber fra det virkelige liv.

Besvar | Kommentér

Casper Katborg

Svaraktivitet:

(13)
#6 Svar postet d. 14-01-14 kl. 11:50. Emne: Grave ny sø - udgifter?
Hej Jan

Vi fik indhentet et par priser i forbindelse med etablering af en okkersø på ca 7000 m2 med varierende hældning på brinkerne. Priserne ligger i størrelsesordenen 15-25 kr per m3 for opgravning og planering. Du nævner så også transport af jord til en mark, og det var ca samme situation vi stod i, her skal du så ca lægge det dobbelte oveni alt efter hvor langt det skal transporteres. Vores skulle kun køres et par 100 meter, men der skal ekstra maskineri og ekstra mandskab til at løse opgaven, så ca 10-25 kr per m3 skal der lægges oveni.

Du skal så også overveje hvad kvaliteten af den jord du graver op er, om du reelt er interesseret i at have den som topjord på en evt. dyrket mark.

Det vi gjorde var først at rømme topmulden fra marken, derefter rømmede vi topmulden fra den nye sø. Under topmulden var der sand. Det opgravede sand blev spredt på det afrømmede areal og derefter blev topmulden fordelt ud over det opgravede materiale igen, på den måde blev boniteten på marken ikke ødelagt.

Gør man det skal man lægge yderlige 15-25 kr per m3 til afrømningen af topmulden på marken.

Det løber hurtigt op! så du skal også overveje hvor dyb søen skal være, jo lavere dybde, jo lavere pris, men så stiger risikoen for en hurtig tilgroning med planter som svømmende vandaks, dunhammer og tagrør. Altså vil en sø med dybe og lave partier nok være at foretrække, alt efter om søen skal huse en fiskebestand med lystfiskeri for øje, om den skal være en god andesø, eller om den (forhåbentlig) skal være så naturlig så mulig med den natur der nu indfinder sig.

Sådan en sø som vi fik lavet kostede ca 150.000. vi fik indhentet tre bud, og der var stor forskel på prisen, op til 80.000 i forskel for arbejdet, så det kan være en god ide at spørge flere. Priserne svinger meget i forhold til dieselpriserne og om du kommer fra Jylland eller Sjælland.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på at en sø på over 100m3 altid kræver en landzonetilladelse fra kommunen, og hvis der er §3 jord på arealet så kræver det også en dispensation fra naturbeskyttelsesloven. Ligger søen indenfor sø- vandløbs- eller skovbeskyttelseslinierne kræver det også en dispensation. Der kan også være retningslinier i kommuneplanen der kan have noget at sige, og hvis jorden flyttes fra en matrikel til en anden, kan det kræve en godkendelse til jordflytning oveni. Så husk at spørge kommunen!!

Besvar | Kommentér

Jan E.
#7 Kommentar postet d. 14-01-14 kl. 12:30. Emne: Grave ny sø - udgifter?
Hej Casper

Jeg taknemmelig for din respons, takker!

7000 m2 .... det var da godt nok noget af et spændende projekt du/i har haft.

I min situation er der tale om en mindre mark, hvor der ikke skal tages særlig hensyn til jordens bonitet efterfølgende, så jeg får ikke den udfordring (og udgifterne hertil).

Søens dybde har selvfølgelig stor betydning for projektets størrelse - og øv for det, da jeg seføli gerne vil have en meget dyb sø Men min plan var en max.dybde på 2 meter, i midten, jævnt skrånende op mod siderne. Jeg kan læse mig til, at det ikke er så godt at have stejle skrænter ved kanten.

Jeg går ud fra at du/i også fik tilskud fra Skov og Naturstyrelsens "jagttegnsmidler"?

Ved du om man kan få tilskud andre steder fra?

mvh Jan

Besvar | Kommentér

Casper Katborg

Svaraktivitet:

(13)
#8 Svar postet d. 14-01-14 kl. 13:02. Emne: Grave ny sø - udgifter?
Det var et kommunalt projekt som jeg sad med, så jeg har desværre ikke kendskab til tilskud.

Det med brinkerne kommer helt an på hvad for en sø du gerne vil have. hvis du gerne vil have en sø der er så sikker som muligt for børn og andre der kunne tænke sig at falde i, så er en hældning på 1:5 en god hældning, hvilket også er en hældning der er god for padder. Her vil der være en stor bredzone hvor vandet har mulighed for at blive hurtigt varmet op. Tager man den hældning vil søens maksdybde også reduceres. Generelt anbefaler man vidst ikke dybder over 1,5 til paddesøer, men er det en fiskebestand der er målet, vil man nok anbefale en større dybde og sikkert også en større hældning.

En god løsning kunne være varierende hældning rundt om søgen. Find evt. et højdekurvekort inden på arealinfo.dk, så kan du se om du kan indpasse hældningerne efter dem (hvis der altså er forskel). En helt rund sø er sjældent pæn, og laver man den samme hældning hele vejen rundt kommer den hurtigt til at se meget kunstig ud.

Besvar | Kommentér

Jan E.
#9 Kommentar postet d. 14-01-14 kl. 13:14. Emne: Grave ny sø - udgifter?
For andre interesserede (eller for dem der senere måtte søge denne tråd frem):

Skov og Naturstyrelsen har skrevet forskellige oplysninger om emnet, incl. forskellige links:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator