Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kevin Kuhlmann Clausen
Live (uden liv) fra naturen? (Læst 3427 gange) Postet d. 16-01-14 kl. 21:49
Nu har TV2 fri i 4 døgn kørt projektet "Live-kamera fra naturen - se hvem der kommer til middag" som streamer 24 timer i døgnet fra kadavaret af et dødt krondyr: - se linket HER

Ideen (som jeg personlig synes er meget god) er at flytte "den rå natur" helt hjem i stuerne, og give den brede befolkning et indblik i rovdyrenes verden.

Teknikken og potentialet for en masse gode naturbilleder er til stede, men indtil videre er der sket - INGENTING! I fire døgn har krondyret ligget et sted på den jyske hede, uden så meget som ét eneste kødædende dyr har meldt sin ankomst. Filmholdet har i flere omgange fanget lidt kronvildt i nærheden af kameraerne, men ikke så meget som en krage har været forbi for at pille i det døde dyr. Det har mildt sagt været dårligt fjernsyn...

Med de erfaringer jeg har gjort mig omkring vildtkameraer er det udbytte nærmest statistisk umuligt?! Næsten uanset hvor eller hvornår jeg har forsøgt mig med selvudløsende kameraer i nattetimerne og en luns kød, er det lykkedes at få noget på memory-kortet i løbet af en dag eller to. Oftest ræv, men også grævling, husmår og rotte har været forbi. Om dagen bl.a. musvåge, krage og skade.

Projektet kører en uge endnu, og der kommer vel et eller andet forbi linsen før eller siden - det må man da i hvert fald håbe så projektet ikke fejler helt!

Men hvorfor sker der ikke mere? Jeg har svært ved at acceptere den manglende action. Det er meget uforeneligt med mine egne oplevelser...

Mvh. Kevin.

Live (uden liv) fra naturen? (Nu har TV2 fri i 4 døgn kørt projektet "Live-kamera fra naturen - se hvem der kommer til middag" som)
Kevin Kuhlmann Clausen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Michael S. Jensen
#1 Kommentar postet d. 16-01-14 kl. 22:25. Emne: Live (uden liv) fra naturen?
Hej Kevin

Hamrende ærgerligt.

Jamen statistiske umuligheder forekommer af og til ude i den virkelige verden, men ja, det er da besynderligt, at ikke en gang Mikkel eller en krage, har mæsket sig i kadaveret på denne årstid.

Den primære grund må være manglen på en reel vinter, og/eller at man har været så (statistisk usandsynligt) uheldig, at opstille kameraet et sted, hvor der er langt mellem ræve, grævlinger og andre potentielle ådselædere.

Mystisk.

Mvh Michael

Kommentér

Sebastian Klein
#2 Kommentar postet d. 17-01-14 kl. 08:18. Emne: Live (uden liv) fra naturen?
Jeg kender en af folkene bag projektet rigtig godt. Han fortæller, at der var set friske grævlingespor i skoven nær ved den døde Kronhjort. Nu er er grævling måske ikke den store ådselsæder, men alligevel... Her til morgen (4 døgn efter hjorten blev placeret) er der fortsat intet sket - ikke engang en sølle krage har der været!

Er der nogen, der har en ide om, hvordan det kan være?

Mvh Sebastian

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#3 Kommentar postet d. 17-01-14 kl. 08:41. Emne: Live (uden liv) fra naturen?
Render de for meget rundt i nærheden?

Jeg var til et seminar i går og i pausen kørte transmissionen med den døde kronhjort på skærmen, og både jeg og andre undrede os også kraftigt over, at dyret stadig så helt ud. Det er virkeligt yderst sært...

Kommentér

Kevin Kuhlmann Clausen
#4 Kommentar postet d. 17-01-14 kl. 09:07. Emne: Live (uden liv) fra naturen?
Sebastian: På et af klippene fremgår det at disse grævlingespor er set ved at opsøge en grav i området (som ligger langt væk fra hjorten), så de er nok næppe et resultat af kadavaret.

Til Jan: Der gøres flere gange opmærksom på at man aldrig bevæger sig rundt i nærheden af dyret - skurvognen hvorfra produktionen foregår ligger 700 m væk, og de gør en stor dyd ud af at lade "naturen gå sin gang".

Netop derfor er det også underligt at der ingenting sker... Selv hvis antallet af ræve og grævælinger er lavt i området, så er der jo alle steder en krage - eller bare en sulten musvit?

Dbh Kevin

Kommentér

Peter Godtfredsen
#5 Kommentar postet d. 17-01-14 kl. 09:16. Emne: Live (uden liv) fra naturen?
Mens vi venter, kan vi fornøje os med dette fra hinsidan, når det ellers virker !.

- se linket HER

Ravn, duehøg, kongeørn og havørn kommer forbi.

hilsen Peter

Kommentér

Casper Katborg
#6 Kommentar postet d. 17-01-14 kl. 09:35. Emne: Live (uden liv) fra naturen?
Kan vejret ikke have haft en betydning?

Det har været så koldt at dyret indtil videre kun har "hængt" det antal daggrader som man normalt har vildt hængende. Dyret er derfor ikke gået så meget i forrådnelse at duften har spredt sig. Bestanden af krondyr i området er så stor at der måske ikke lige kan skelnes mellem frisk og død når den kun har ligget så kort tid og dyret ikke er åbnet af eksempelvis fugle?

Det har også regnet enormt meget hvilket vel også har reduceret duftspredningen eller hvad?

jeg har selv haft et par fugle kadavere som jeg har smidt ud og de første blev snuppet på en nat, men den sidste der blev smidt ca samme tid som krondyret nåede at ligge i flere dage før der gik noget i det (en musvåge) og den spiste den kun delvist hvor jeg nærmere tror at måren eller ræven nok har taget de første. Kan det ikke bare tænkes at dyrene ikke er ret pressede på grund af de milde temperaturer og at de derfor ikke er særligt aktive i den massive regn der har været næsten konstant siden krondyret blev lagt ud?

Det er bare gætværk, men det virker meget underligt at der ikke et eneste dyr der har været henne og gnave lidt. Det kunne være de skulle tage makroudstyret frem og kigge ådselsbiller i stedet

Kommentér

Sofus Ryge Petersen
#7 Kommentar postet d. 17-01-14 kl. 09:58. Emne: Live (uden liv) fra naturen?
Jeg syntes ikke rigtigt man man kan se et kadaver på live-feedet? Er kameraet placeret langt fra det, eller skifter det bare mellem "landskabsbilleder" og nærbilleder?

Kommentér

Sofus Ryge Petersen
#8 Kommentar postet d. 17-01-14 kl. 10:08. Emne: Live (uden liv) fra naturen?
Nå, nu skiftede billedet til et close-up af et dødt dyr. Det giver jo svaret.

Stadig intet liv i øvrigt.

Kommentér

Nicholas Bell
#9 Kommentar postet d. 17-01-14 kl. 10:47. Emne: Live (uden liv) fra naturen?
Der var lidt krondyr i morges. Ganske hyggeligt

Live (uden liv) fra naturen? (Der var lidt krondyr i morges. Ganske hyggeligt :))
Nicholas Bell har vedhæftet dette billede
Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator