Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

Næste side | >>

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Andersen
Stregblåfugl i Skåne (Læst 5339 gange) Postet d. 18-06-07 kl. 00:26
Dagsommmerfugle som findes tæt på Danmark hvor kun Øresund skiller os ad. Dette er en opfordring til at holde øje med denne art hvor der gror masser af Storkenæb. Stregblåfugl er fundet en gang i Danmark ved Blåvand nord for Esbjerg i 1997. Har lavet et galleri med Stregblåfugl fra Skåne: - se linket HER

Stregblåfugl i Skåne (Dagsommmerfugle som findes tæt på Danmark hvor kun Øresund skiller os ad.  Dette er en opfordring ti)
Foto: Lars Andersen
Kommentér

Lars Andersen
#1 postet d. 18-06-07 kl. 00:35. Emne: Stregblåfugl i Skåne
Hej Jørn, nej så ingen A. artaxerxes. Men tilbage i Juli 2005 fotograferet jeg A. agestis ved Løderup kun få km. fra denne eumedon lokalitet. Måske flyver artaxerxes også her, men det er nok lidt senere? Så vil det betyde at alle 3 brune blåfugle-arter findes i samme område.

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#2 postet d. 18-06-07 kl. 10:43. Emne: Stregblåfugl i Skåne
Hej Lars - Der er ingen faste regler for navngivning af sommerfugle på dansk(alle har ret til at bruge det navn, som de vil), men det er almindeligt vedtaget (forslag fra Projekt Danske Dyrenavne - Breiting, Jørgensen, Schnack & Stoltze) at Melitaea diamina skal hedde mørk pletvinge.

M.h.t. Aricia (Eumedonia) eumedon er det mere kompliceret og efter min mening uafklaret. Stregblåfugl (Trolle)er mindre egnet, idet der længere nede i Europa er mange blåfugle med streg på undersiden af bagvingen; man kunne så kalde den almindelig stregblåfugl og Aricia nicias for blå stregblåfugl, men i slægten Agrodiaetus er der mange flere stregblåfdugle, men de kunne så kaldes esparsetteblåfugle efter foderplanten.

I den oprindelige artikkel om den danske eumedon gav finderen Uffe Terndrup den navnet besynderlig blåfugl, men foreholdt det besynderlige her i har han akcepteret det lidt poppede navn (men dem har englænderne mange af) chokoladebrun blåfugl (Henriksen & Kreutzer kaldte den brun blåfugl) for at skelne den fra de andre danske "brune" blåfugle som f. eks. sortbrun blåfugl.

Men navnet blå"fugl", hvad er det for noget? skal vi være underlagt ornitologerne - hvorfor ikke bruge navnet blåsommerfugl! (selv om det er længere)

Kommentér

Jørn Bittcher
#3 postet d. 18-06-07 kl. 11:23. Emne: Stregblåfugl i Skåne
Sikke noget rod, Tom

Jeg foreslår, vi kalder den eumedon

Hilsner

Jørn

Kommentér

Martin Bjerg
#4 postet d. 18-06-07 kl. 11:56. Emne: Stregblåfugl i Skåne
Det samme her.

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#5 postet d. 18-06-07 kl. 12:14. Emne: Stregblåfugl i Skåne
Ja, men eumedon er ikke noget dansk navn, og det har stor betydning for at fange "lægfolks" interesse for sommerfuglene, at de har let huskelige og beskrivende danske navne - man kan så siden lære de videnskabelige navne, som mest anvendes af "nørderne og fagfolk" og som er uundværlige på internationalt plan!

Kommentér

Jørn Bittcher
#6 postet d. 18-06-07 kl. 12:42. Emne: Stregblåfugl i Skåne
Hej Tom!

Mnemosyne hedder mnemosyne på dansk, apollo hedder apollo på dansk, iris hedder iris på dansk...

Jeg håber du så mine smileys - jeg forstår selvfølgelig godt hvad du mener og har respekt for dine synspunkter.

Jeg synes bare, at danske navne har det med at virke så fælt konstruerede.

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#7 postet d. 18-06-07 kl. 13:02. Emne: Stregblåfugl i Skåne
Hej igen Jørn - Nej, du husker forkert - mnemosyne hedder hvid bjergridder og apollo alm. bjergridder, mens iris hedder regnbuesommerfugl, for ikke at glemme det beskrivende smalrandet og bredrandet øjeblåfugl (idas & argus).

Der er jo så mange arter, der ligner hinanden, f. eks. bjergrandøjerne (Erebia), så det er svært at undgå, at navnene bliver "fælt" konstruerede (som svirrefluerne).

B.h. Tom

Kommentér

Lars Andersen
#8 postet d. 18-06-07 kl. 13:04. Emne: Stregblåfugl i Skåne
Hej Tom, navnet Sort pletvinge er en erindringsbøf fra den tid den hed Sort Kohvedepletvinge.

Den hedder nu Mørk Pletvinge, men jeg er fristet til at blive ved med at kalde den Sort Pletvinge, da den ser sort ud når den flyver rundt. Mørk er sku bare et diskret navn for sort!

Det er lige som den Mnemosyne du gerne vil kalde Lærkesporesommerfugl!

Stregblåfugl i Skåne (Hej Tom, navnet <b>Sort pletvinge</b> er en erindringsbøf fra den tid den hed <b>Sort Kohvedepletvin)
Foto: Lars Andersen
Kommentér

Lars Andersen
#9 postet d. 18-06-07 kl. 13:20. Emne: Stregblåfugl i Skåne
Hæ Hæ Tom der går du godt nok langt tilbage i tiden til den gang Linne udgav "Systema Natura" fra 1758, kaldte Svalehalerne som Equites, Ridderne. Nu kiggede jeg lige i Danske Sommerfugle ved Severin Petersen Lærer i Slotsbjergby, 1885 der hedder f.eks Hvidsværmeren: Lille Kålsommerfugl dengang: Lille Kålfugl.

Kommentér

Side 1 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator