Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Line Sabroe
Apamea larve fra november (Læst 915 gange) Postet d. 04-02-14 kl. 16:58
Før jeg sender dem over i sp-land, vil jeg gerne se om ikke to Apamealarver fundet i hhv. november og december måske kan være så heldige at få et artsnavn. Den første her er fra den 17/11 2013 og er fundet i min have i Aalborg. Den var 18 mm lang og havde spundet sig ind i et blad af Tidselkugle. Den anden får sine egen tråd (der er en chance for at det er samme larve, men jeg kan ikke være sikker).

Apamea larve fra november (Før jeg sender dem over i sp-land, vil jeg gerne se om ikke to Apamealarver fundet i hhv. november o)
Line Sabroe har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#1 Kommentar postet d. 04-02-14 kl. 16:59. Emne: Apamea larve fra november
fra siden

Apamea larve fra november (fra siden)
Klik på billedet for original størrelse (752 x 289)
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#2 Kommentar postet d. 04-02-14 kl. 16:59. Emne: Apamea larve fra november
et portræt

Apamea larve fra november (et portræt)
Klik på billedet for original størrelse (918 x 770)
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#3 Kommentar postet d. 04-02-14 kl. 17:01. Emne: Apamea larve fra november
Og et til, hvor den sidder på min tommelfinger. Det giver en god fornemmelse af størrelsen.

Apamea larve fra november (Og et til, hvor den sidder på min tommelfinger. Det giver en god fornemmelse af størrelsen.)
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#4 Kommentar postet d. 14-03-14 kl. 17:21. Emne: Apamea larve fra november
Ja, nu kan jeg så selv svare på den. Det er en Apamea crenata.

Kendetegn: Smal lys dorsallinje, der er omgivet af brede mørkebrune kanter. Bredere, men meget svagere subdorsallinjer. Mørkebrunt nakkeskjold med tre lige distinkte hvide linjer. Mørkt hoved med endnu mørkere tegninger.

Halvvoksne larver som denne har ofte en mere gulbrun eller rødbrun farve end de fuldt udvoksede larver, der er mere gråbrune med en rosa tone.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator