Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. februar 2014

Søbiolog søges

Hej,

Mangler lidt hjælp ifm. etableringen af en sø på ca. 8000 kvm. Det drejer sig om to søer der lægges sammen ifm. kommunen vil omlægge åløbet (Skjern Å). Det er i Vejle kommune.

Kommunen mener en sødybde på 1 meter er nok, hvilket nok skal passe, hvis det er en sø uden fisk, men da søen over et længere stykke, er placeret få meter fra åløbet og åen skal føde søen med vand (ca. 50 l/s), mener jeg det er utopi at tro søen kan holdes fri for fisk, selvom indløbet forsøges konstrueret på en måde, så fisk ikke "bare lige" smutter med ind. Hvis jeg har ret i fisk altid vil finde vej til søen, bør søen også laves derefter, hvilket vil sige min. 2 meters dybde, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Der er også et par andre problemer i projektet, så hvis der findes en kyndig (og uvildig i forhold til Vejle Kommune ;-)) ud i sager som denne, så smid en pm, eller ring på 20648902.

På forhånd tak.

Paul

De senest indberettede arter i Naturbasen: