Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. juli 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Padder og krybdyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Dissing
Er frøerne ved at vågne? (Læst 1168 gange) Postet d. 19-02-14 kl. 20:33
Herning - 19/2 2014

En bekendt af mig har taget dette foto i dag i deres indkørsel.

Det er et ikke alt for godt mobilfoto, men jeg synes dog det ligner en frø. Arten tør jeg ikke fastslå, men det er også mere tidspunktet, som gjorde mig interesseret. For er det ikke lidt tidligt på året?

Men med den milde vinter, er det vel heller ikke så usandsynligt, at nogle frøer er ved at vågne, selv om de vel ''burde'' snuppe nogle ugers søvn mere - eller...?

Er frøerne ved at vågne? (Herning - 19/2 2014

En bekendt af mig har taget dette foto i dag i deres indkørsel.
Det er et ik)
Henrik Dissing har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erhardt Ecklon

Svaraktivitet:

(20)
#1 Svar postet d. 19-02-14 kl. 20:41. Emne: Er frøerne ved at vågne?
Jo det er en frø og det ligner en Brun frø og også en Butsnudet frø. Hvor i landet er vi?

Vh Erhardt

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erhardt Ecklon

Svaraktivitet:

(20)
#2 Svar postet d. 19-02-14 kl. 20:42. Emne: Er frøerne ved at vågne?
Man skal læse ordentlig! Herning!

Vh Erhardt

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(274)
#3 Svar postet d. 19-02-14 kl. 21:01. Emne: Er frøerne ved at vågne?
Ja, der kan vist ikke være tvivl om butsnudet frø her. Udover den typiske farvetegning for butsnudet frø, ser vi også den karakteristiske butte snude.

Jeg har observeret butsnudet frø flere gange i løbet af vinteren, bl.a. i slutningen af december efter kraftige regnvejr. I havedammen har jeg også set dem flere gange i milde perioder i januar og februar.

Mvh. Mathias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#4 Kommentar postet d. 19-02-14 kl. 21:33. Emne: Er frøerne ved at vågne?
Mit eget gæt var også Butsnudet (hvilket jeg jo sagtens kan påstå nu... ).

Jeg tænkte dog, at fotoet var for dårligt til bestemmelse.

Men tak for bekræftelsen

Er det sandsynligt, at det er fortroppen, en af de første vågne, eller er der (på denne tid, og trods den milde vinter) større chance for, at den er blevet forstyrret og måske går hen og lægger sig igen?

PS. Jeg var lige ved at tro, Erhardt, at jeg skulle til at fortælle dig hvor Herning ligger...

Besvar | Kommentér

Kristian Stengaard Munkholm

Svaraktivitet:

(145)
#5 Svar postet d. 19-02-14 kl. 22:26. Emne: Er frøerne ved at vågne?
På denne tid kan den, med dette vejr, regnes til fortroppen. Skulle det blive rigtig vinter igen, går den dog også til ro igen, evt. på bunden af et ynglevandhul den måtte nå frem til først.

Jeg kan i øvrigt tilføje, at jeg så årets første springfrø i ynglevandhullet i mandags...

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#6 Kommentar postet d. 19-02-14 kl. 22:32. Emne: Er frøerne ved at vågne?
Tak for svarene!

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#7 Kommentar postet d. 21-02-14 kl. 00:31. Emne: Er frøerne ved at vågne?
En del aktive padder her til aften. Jeg er lige kommet hjem fra en lille tur, og det blev i alt til ca 17 individer af butsnudet frø og en enkelt lille vandsalamander.

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Erhardt Ecklon

Svaraktivitet:

(20)
#8 Svar postet d. 21-02-14 kl. 07:10. Emne: Er frøerne ved at vågne?
I går ved middagstid måtte jeg tilskyndet af denne tråd også forbi et Springfrø-ynglevandhul ved Svendborg. Kun en død Springfrø (JUV (1. årig) i betydelig opløsning), men to Lille vandsalamander set i vandhullet.

Vh Erhardt

Besvar | Kommentér

Eigil Plöger
#9 Kommentar postet d. 23-02-14 kl. 16:09. Emne: Er frøerne ved at vågne?
Springfrø kvækker lystigt her i eftermiddagssolen og også forleden aften i regnvejret. Første ægklump sikkert i aften. Lokalitet: syd for køge klods af en vallø-skov. mvh Eigil

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator