Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Er det Tante Agat-e-ugle-larve? (Læst 1478 gange) Postet d. 23-02-14 kl. 19:29
Tør et modigt menneske komme med et bud på denne meget lille Uglelarve.

Gætter selv på Agatugle. Overvejer da også Pileurt-ugle, som har været på besøg på den anden side af huset - i en noget større udgave.

Jeg husker ikke så meget om den, men den har nok max været

10 mm lang - og vist nok set i min Krydderurte-krukke i sommers - 31. Juli 13 - Grenå.

Men kun datoen er helt sikker.

I Krukken var der bla. en speciel Salvie og noget specielt

Timian - samt en del Spidskålsblade, som skulle opfodre

nogle andre larver.

mvh Kjeld

Er det Tante Agat-e-ugle-larve? (Tør et modigt menneske komme med et bud på denne meget lille Uglelarve.
Gætter selv på Agatugle. Ov)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 23-02-14 kl. 19:42. Emne: Er det Tante Agat-e-ugle-larve?
Her lige et foto, knap så godt, hvor man måske bedre kan se bagenden.

Jeg har desværre ikke nogen fotos "dorsalt" eller tydeligere mht hovedet = øv.

Den var vist ikke så let at få på skudhold, primært pga af denne formel:

Manglende størrelse x Hastighed = Uskarp

Er det Tante Agat-e-ugle-larve? (Her lige et foto, knap så godt, hvor man måske bedre kan se bagenden. 
Jeg har desværre ikke nogen )
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 27-02-14 kl. 13:34. Emne: Er det Tante Agat-e-ugle-larve?
Øj, den var vist svær ...

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 28-02-14 kl. 11:17. Emne: Er det Tante Agat-e-ugle-larve?
Nå, jeg fandt lige ét brugbart foto mere af den ...

Er det Tante Agat-e-ugle-larve? (Nå, jeg fandt lige ét brugbart foto mere af den ...
)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 28-02-14 kl. 11:30. Emne: Er det Tante Agat-e-ugle-larve?
Ved at have checket Unge larver af både Melanchra persicariae - Pileurtugle

og Phlogophora meticulosa - Agatugle, kan jeg se, at det i hvert fald ikke er nogen af dem....

Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#5 Kommentar postet d. 28-02-14 kl. 16:25. Emne: Er det Tante Agat-e-ugle-larve?
Hej Kjeld

Et forsigtigt bud kunne være Kålugle - Mamestra brassicae, men der er mange muligheder, når de ikke er større. Prøv at se på ukleps.org, der er brassicae laver på størrelse med din. Umiddelbart ser det ud til at passe med både striber og prikker og bagendens form. Men som sagt, det er ikke sikkert, at det er den eneste det kunne være.

VH line

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#6 Kommentar postet d. 28-02-14 kl. 17:34. Emne: Er det Tante Agat-e-ugle-larve?
Hej Line

Jeg har selv tænkt lidt i den retning - også da der jo lå kål i krukken

Tak for svaret ... jeg ser lige, om der falder noget ned fra himlen

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#7 Kommentar postet d. 01-03-14 kl. 20:19. Emne: Er det Tante Agat-e-ugle-larve?
Jo mere jeg har set på Uk-leps, kan jeg godt se, Line, at det vist er det rette valg: Kålugle. Den ligner totalt de 10 mm larver, der er vist der ...

Det underbygges også en hel del af, at der lå Spidskålblade i krukken - Tidspunktet matcher også fint en Ung larve i den størrelse.

Da den er puppe om vinteren, er der måske endog en lille teoretisk mulighed for at den har forpuppet sig i jorden i krukken (måske endda sammen med flere N. typica ... - det vil vise sig til foråret)

Alt i alt drister jeg mig til at indobse den som Kålugle.

Tak for hjælpen - og vil "én" lige lave et svar, så jeg kan lukke tråden.

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator