Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
14. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Ceutorhynchus floralis? (Læst 537 gange) Postet d. 08-03-14 kl. 09:18
Umiddelbart kan jeg ikke finde noget, der ligner bedre, men der er jo andre arter i slægten...

Ledøje gadekær, 6. marts.

Vh Poul

Ceutorhynchus floralis? (Umiddelbart kan jeg ikke finde noget, der ligner bedre, men der er jo andre arter i slægten...

Le)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (960 x 721)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#1 Kommentar postet d. 08-03-14 kl. 09:19. Emne: Ceutorhynchus floralis?
Billede 2/2

Ceutorhynchus floralis? (Billede 2/2)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (960 x 721)
Besvar | Kommentér

Hans Gønget
#2 Kommentar postet d. 09-03-14 kl. 09:47. Emne: Ceutorhynchus floralis?
Hej Poul

Jeg håber at kunne give dig svar på denne ret snart. Der er noget bøvl med navnene, som jeg skal have afklaret først.

Venlig hilsen

Hans

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#3 Kommentar postet d. 09-03-14 kl. 12:46. Emne: Ceutorhynchus floralis?
Hej Hans,

Tak skal du have. Jeg håber, du kan bestemme den.

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3542)
#4 Svar postet d. 12-03-14 kl. 16:16. Emne: Ceutorhynchus floralis?
Hej Poul

Ceutorhynchus er en vanskelig slægt og i nyere tid er der tilmed sket en del ændringer i artsnavnene. I den forbindelse har jeg været i kontakt med Jan Pedersen på Zoologisk Museum. Jan har så samtidig set på dit dyr og vi er enige om, at det er Ceutorhynchus cakilis.

Ceutorhynchus floralis er det altså ikke og den art skal i øvrigt hedde Ceutorhynchus typhae i dag, så det bør rettes på F&N.

Venlig hilsen

Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 12-03-14 kl. 17:53. Emne: Ceutorhynchus floralis?
Hej Hans,

Tusind tak for hjælpen til dig og Jan. Den er ikke indrapporteret meget her, men det er vel til dels på grund af, at den ikke er nem at bestemme. Hvordan kender jeg den fra typhae (som vel er nærmeste forvekslingmulighed), hvis/når jeg støder på den igen?

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3542)
#6 Svar postet d. 12-03-14 kl. 18:26. Emne: Ceutorhynchus floralis?
Du kender de to arter fra hinanden ved at vingedækkernes søm hos cakilis er tættere hvidt skælklædt og ved, at vingedækkernes stribemellemrum overvejende er forsynet med 3-4 rækker hår, modsat typhae, som for størstedelen kun har to rækker hår.

Og så er der størrelsen:

Cakilis: 2-2,5 mm

Typhae: 1,3-2 mm.

Husk at snuden ikke tæller med, når man måler snudebiller.

Venlig hilsen

Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#7 Kommentar postet d. 12-03-14 kl. 19:32. Emne: Ceutorhynchus floralis?
Hej Hans,

Tusind tak for god forklaring. Godt at bilederne rakte til en bestemmelse. Jeg ved godt, at jeg oftest forsømmer at angive en præcis længde på dyrene, men jeg ville også vurdere de to individer, jeg har set til at være godt 2 mm (uden snude). Nok bedst jeg snart investerer i en blok millimeterpapir... Jeg vender snart tilbage med flere snudebiller!

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator