Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 26 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Emil Bjerregård
Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven (Læst 18313 gange) Postet d. 11-03-14 kl. 16:07
Første flertals obs i Danmark! Ankomst 940, reconisedrede området. 1048 ringer Lars om han har en xanthomelas han tæt ved mit udgangspunkt. Jørgen Munck og undertegnede ankommer 1050 til en ret medgørlig xanthomelas. Også Jens Lind og Palle Biehl ankommer til stedet. Set indtil 1151. Helt klassisk xanthomelas.

1202 melder jeg ny xanthomelas han 300 meter fra ”main-area”. Alt set på den. Lars ser den igen 1213, og melder hak på den, altså nyt individ.

Palle Biehl så den gd til 1240, altså samme tidspunkt sluppet, ”peaker” 1030-1230? Tak til Palle Biehl*

Eufori! Herefter ingen aktivitet blandt xanthomelas efter jeg gik. Undertegnede smuttede igen 1500, Lars kan jo have set den siden hen. Følgende så xanthomelas i dag: Jens Lind, Lars Andersen, Jørgen Munck, Emil Bjerregård og Palle Biehl*

Velkommen til en ny dansk dagsommerfugl.

Vedhæfter lidt fotos om lidt.

Kommentér

Magnus Vest Hebsgaard
#1 Kommentar postet d. 11-03-14 kl. 16:24. Emne: Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven
Stærk gået

Jeg må hellere tage derud i morgen, så jeg ikke sakker helt "bagud" med artslisten

Kommentér

Emil Bjerregård
#2 Kommentar postet d. 11-03-14 kl. 16:29. Emne: Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven
Jeg er ikke nogen mesterfotograf, men her er et foto:

Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven (Jeg er ikke nogen mesterfotograf, men her er et foto:)
Emil Bjerregård har vedhæftet dette billede
Kommentér

Emil Bjerregård
#3 Kommentar postet d. 11-03-14 kl. 16:42. Emne: Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven
Jørgen Munck har taget bedre fotos, her et:

Komprimeringen af billederne gør dem dårligere, så oploader ikke flere her, Lars Andersen har taget gode billeder han oploader.

Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven (Jørgen Munck har taget bedre fotos, her et:

Komprimeringen af billederne gør dem dårligere, så op)
Foto: Jørgen Munck
Kommentér

Sebastian Klein
#4 Kommentar postet d. 11-03-14 kl. 16:46. Emne: Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven

Tillykke!

Har I mon sikret jer mod indsamling?

Det vil jo nok være et populært mål for både twitchere og samlere - og den slags ender jo ikke nødvendigvis lykkeligt.

Held og lykke i morgen til jer alle.

Kommentér

Lars Andersen
#5 Kommentar postet d. 11-03-14 kl. 17:01. Emne: Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven
Jeg har opfordret til indsamlingsstop.

Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven (Jeg har opfordret til indsamlingsstop.)
Foto: Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 479)
Kommentér

Sebastian Klein
#6 Kommentar postet d. 11-03-14 kl. 17:04. Emne: Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven
Godt gået, Lars!

Kommentér

Jørgen Munck
#7 Kommentar postet d. 11-03-14 kl. 17:27. Emne: Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven
Millimeter fra at blive taget at et Almindeligt Firben(Skovfirben)

Kommentér

Lars Andersen
#8 Kommentar postet d. 11-03-14 kl. 17:38. Emne: Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven
Ja Jørgen, denne østlige han var meget godmodig over for os. men firbenet, der blev reageret hurtigt på dens angreb, for ellers var den blevet ædt.

Her er den østlige fra siden.

Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven (Ja Jørgen, denne østlige han var meget godmodig over for os. men firbenet, der blev reageret hurtigt)
Foto: Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 398)
Kommentér

Sebastian Klein
#9 Kommentar postet d. 11-03-14 kl. 17:40. Emne: Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven
Jeg kan forstå (pr. privat mail), at der skulle have været en samler derude i dag.

Pga. de lidt utidssvarende regler om indsamlingsstop, så er det jo i tiden umiddelbart efter fundet (indtil indsamlingsstoppet tråder i kraft) helt legalt at indsamle selv ekstreme "crowdpulling" sjældenheder som Østlig Takvinge.

Sådan et indsamlingsstop bliver jo ikke indført med det samme (ret mig endelig hvis jeg tager fejl!), hvorfor det i tiden umiddelbart efter opdagelsen vil være muligt at indsamle et givent individ.

Det er virkelig dumt og utidssvarende, men bliver forhåbentligt lavet om en dag - og helst inden twitcherne finder en samler med en østlig takvinge i sit syltetøjsglas - så er det jo et spørgsmål om den stakkels samler overlever.

Jeg tænker, at der nok vil være samlere derude i morgen, men at det pga. (formentlig) mange twitchere forhåbentligt ikke vil være muligt for dem, at indsamle kræet/kræene. Men derfor skader det jo ikke at holde øjnene åbne...

God tur til alle

Mvh Sebastian

Kommentér

Side 1 af 26 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator