Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Jørgen Grønbjerg
Udenfor sæson''en (Læst 420 gange) Postet d. 20-03-14 kl. 22:27
Fra sandet hedeområde nær Vrads (Silkeborg) i dag, denne lille svamp - hatdiameter vurderet ca. 10 mm.

Er ID muligt på grundlag af disse to billeder?

Mvh Lars Jørgen

Udenfor sæson
Foto: LJG
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#1 Kommentar postet d. 20-03-14 kl. 22:27. Emne: Udenfor sæson''en
...

Udenfor sæson
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 700)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 21-03-14 kl. 09:47. Emne: Udenfor sæson''en
Hej Lars Jørgen

Det er formodentlig Rødbrun Nøgenhat (Deconica Montana), var der Polytrichum i umiddelbar nærhed?

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#3 Svar postet d. 21-03-14 kl. 10:45. Emne: Udenfor sæson''en
De blade, der ses kunne godt være Polytrichum piliferum.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#4 Kommentar postet d. 21-03-14 kl. 21:46. Emne: Udenfor sæson''en
Hej Torbjørn

Tak for forslaget/svaret, som jeg mener, absolut kan være korrekt

Tak Ole, for dit svar

Ja, jeg mener bestemt, at Oles mosbestemmelse "holder vand" - er de to arter associeret??

Mvh Lars Jørgen

PS: Jeg har (undtagelsesvist) belæg af svampen, hvis det skulle være påkrævet med yderligere investigation!

PPS: på dette foto ses vel ret beset tre mos-arter?!

Udenfor sæson
Klik på billedet for original størrelse (800 x 616)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 21-03-14 kl. 22:20. Emne: Udenfor sæson''en
Jeg har som regel checket den mikroskopisk, men ikke altid, økologien er typisk for den art, så jeg mener godt du kan rapportere den Lars Jørgen

Ps. Den er ikke uden for sæsonen, jeg plejer at finde Rødbrun Nøgenhat når jeg leder efter den sådanne steder i april, men så den allerede i januar i år.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#6 Kommentar postet d. 21-03-14 kl. 22:40. Emne: Udenfor sæson''en
Torbjørn: Mange tak for dit som altid grundige og seriøse svar, der tillige er lærerigt.

Jeg inddaterer.

PS: Bliver relevante data på F&N overført til Svampeatlas?

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 21-03-14 kl. 22:56. Emne: Udenfor sæson''en
Selv tak Lars Jørgen!

Det korte svar er nej, desværre ikke. Der har ikke været skønnet at have tid til det, selvom jeg har ved flere lejligheder forsøgt at bearbejde den indstilling.

Det var derfor jeg før jul opfordrede folk til at lægge deres gamle, interessante fund ind på atlas.

Jeg har ikke haft tid til andet end at lægge lidt af andres fund ind, har gennemset enkelte artsgrupper for interessante fund og lagt nogle af disse ind. De sidste måneder er næsten al tid gået med at validere og mikroskopere andres atlasfund (og nogle af mine egne).

Rødbrun Nøgenhat er en almindelig, om end noget overset art, så vil jeg ikke prioritere den højt i en travl tid

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#8 Kommentar postet d. 21-03-14 kl. 23:04. Emne: Udenfor sæson''en
Tak nok en gang

Pas godt på dig selv!

Endda uden for det professionelle arbejdsmarked kan belastningen blive for høj, så take care!

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 21-03-14 kl. 23:39. Emne: Udenfor sæson''en
Tak skal du have Lars Jørgen

Jeg mener at selve kortlægningsopgaven er vigtig, jeg ville have det skidt med hvis jeg ikke fik valideret de fleste af de andre atlasbrugeres fund, i det mindste indenfor mine styrkesider (og nogle fra F&N - - -), men jeg kan ikke nå det hele! Styregruppen har undervurderet mængden af indkomne fund og findernes engagement, ca. 250.000 fund de sidste 5 +år, samt en stor bunke fra før atlas, herunder mange fra nu for længst afdøde mykologer . Hvis det lød som en klagesang før, så var det ikke så slemt ment!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator