Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ronald Toft
''Rynket tåresvamp (Læst 387 gange) Postet d. 22-03-14 kl. 21:23
Hej Thorbjørn du bestemte en Tåresvamp på nedstående Link Jeg kunne godt tænke mig at vide ud fra hvad du bestemte arten jeg har aldrig kunnet bestemme en Tåresvamp ud fra Størrelsen alene du ved sikkert nok at der findes mange lign arter. Min erfarring fra svampeatlas er at alle Tåresvampe skal under mikroskob for at kunne bestemmes rigtigt er der noget jeg er gået helt forkert i byen med eller hvad

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 22-03-14 kl. 21:38. Emne: ''Rynket tåresvamp
Hej Ronald

Jeg troede mine svar i 11 og 16 var fyldstgørende, men du har måske skrevet det nye indlæg før du havde set mit seneste svar

Jeg tror ikke rigtigt jeg kan tilføje mere, men det kan jo være at jeg har misforstået dig?

Mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ronald Toft
#2 Kommentar postet d. 22-03-14 kl. 21:59. Emne: ''Rynket tåresvamp
D. lacrymalis ligner meget D. stillatus og er da også blevet opfattet som en var. af samme de skilles dog først og fremest på substratet Lacrymans på løv og D. Stillatus på nål men begge kan forekomme på hinandes substrater.

så der er kun mikroskopi tilbage

Besvar | Kommentér

Ronald Toft
#3 Kommentar postet d. 22-03-14 kl. 22:00. Emne: ''Rynket tåresvamp
Hej igen kan du ikke lige gøre så jeg kan lukke tråden jeg ville lige gøre dig opmærsom på det skrevne mvh

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 22-03-14 kl. 22:12. Emne: ''Rynket tåresvamp
Hej Ronald

Det er i det mindste oplagt at svampeatlas kræver validering af de to tåresvampe (samt resten), men det er i mange tilfælde nok med et foto der viser typiske eks.! (altså begge stadier for Alm. Tåresvamp), og typisk udviklede af Rynket.

Hvis jeg er i mindste tvivl, f. eks. hvis det ukønnede stadium tilsyneladende mangler for den førstes vedkommende, så mikroskoperer jeg dem!

Mvh., Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ronald Toft
#5 Kommentar postet d. 22-03-14 kl. 22:22. Emne: ''Rynket tåresvamp
ja fint men de kan ikke skelnes på fotos alene på nuværende tidspunkt er der både store af den ene og mindre af den anden men jeg vil overlade det til dig men det kan man ikke alene på fotos

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#6 Kommentar postet d. 24-03-14 kl. 17:42. Emne: ''Rynket tåresvamp
måske vi andre kunne følge med, hvis Ronald lige kiggede på sine indlæg en extra gang ...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator