Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gunnar Knudsen
Ang. Urocystis ficariae (Læst 357 gange) Postet d. 28-03-14 kl. 09:11
Hej.

Jeg sidder og roder med gamle billeder/iagttagelser af Brandsvampen "Urocystis ficariae" på Almindelig Vorterod (Ranunculus ficaria). - se linket HER

Det undrer mig at den ikke findes på Allearter.dk og heller ikke på Danmarks Svampeatlas.

Er det fordi at den der har et andet navn, eller er den ikke "officelt" registreret fra Danmark?

Mvh. Gunnar

Ang. Urocystis ficariae (Hej.
Jeg sidder og roder med gamle billeder/iagttagelser af Brandsvampen "Urocystis ficariae" på Al)
Foto: Gunnar Knudsen
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 28-03-14 kl. 09:39. Emne: Ang. Urocystis ficariae
Jeg tror ikke, at den har andet navn. Jeg har lige slået den op i Ellis & Ellis. Mon ikke du skulle henvende dig til Svampeatlas og AlleArter?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gunnar Knudsen
#2 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 09:48. Emne: Ang. Urocystis ficariae
Hej Ole

Ja! - det har du nok ret i, men folkene fra Svampeatlas er jo også aktive her på F&N. Arten blev i sin tid ( - se linket HER ) oprettet her på F&N af Torbjørn Borgen.

Mvh. Gunnar

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 09:56. Emne: Ang. Urocystis ficariae
Her i de seneste 5 år har de i Svampeatlas været meget fokuserede på de store basidiesvampe. En påmindelse nu kunne hjælpe, måske bedst til Thomas Læssøe.

I øvrigt en fin ide med dit andet initiativ. Jeg vil også kigge nærmere efter disse.

Ole

Besvar | Kommentér

Gunnar Knudsen
#4 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 15:37. Emne: Ang. Urocystis ficariae
Hej

Svar fra Thomas Læssøe:

"Sidder i denne uge oppe i Norge og kan ikke lige checke vores taxon-backbone for Urocystis ficariae, men da den ikke er med på alle arter.dk, har vi formodentlig ikke krydset den af. Der ligger et større speciale om de danske brandsvampe - lavet midt firserne - som jeg ved lejlighed vil krydsreferere med vores backbone. Jeg tror det vil give en del "nye" dk-arter.

I det hele taget trænger hele det plantepatalogiske område til en overhaling."

Mvh. Gunnar

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator