Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Emil Skovgaard Brandtoft
Hvilken svamp? (Læst 414 gange) Postet d. 28-03-14 kl. 10:17
Hejsa.

Disse svampe er fotograferet d. 23. marts 2014 i en stor dynge af halm og hestegødning.

Jeg har lidt flere billeder hvis der er nødvendigt.

Kan de få et navn?

Mvh Emil

Hvilken svamp? (Hejsa.

Disse svampe er fotograferet d. 23. marts 2014 i en stor dynge af halm og hestegødning.

)
Foto: Emil Skovgaard Brandtoft
Klik på billedet for original størrelse (800 x 610)
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#1 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 10:23. Emne: Hvilken svamp?
Der er både en blækhat og en bægersvamp. De ser små ud, har du et billede med målestok?

Besvar | Kommentér

Emil Skovgaard Brandtoft
#2 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 10:25. Emne: Hvilken svamp?
Nej det har jeg desværre ikke. Men blækhatten var vel omkring 1,5-2 cm høj, hvis det kan bruges til noget.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#3 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 10:30. Emne: Hvilken svamp?
Blækhatten hører til i gruppen omkring dunstokket blækhat men det er nok en anden p.g.a. voksestedet. Det kræver mikroskopi at bestemme den, Thomas Læssøe er kvalitetsansvarlig for blækhatte på svampeatlas han har måske tid til at checke den vis du har tørret materiale.

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#4 Svar postet d. 28-03-14 kl. 18:40. Emne: Hvilken svamp?
På det substrat du beskriver er bægersvampen Peziza vesiculosa Blære-bægersvamp meget almenlig, men det er ikke til at se om det er den, den kan være meget ung, hvis du kan holde øje med den og se om den bliver brunlig og meget stor kan den måske bestemmes, blækhatten vil jeg ikke sige noget om.

venlig hilsen Lise.

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#5 Svar postet d. 28-03-14 kl. 19:45. Emne: Hvilken svamp?
blækhatten ligner min på hestegødning - se linket HER

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#6 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 11:35. Emne: Hvilken svamp?
Blækhatten ligner den lille gødnings-blækhat - Coprinopsis radiata - men kræver mikroskopi for sikker bestemmelse...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator