Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Johnny Hedegaard
Etik, planteindsamling (Læst 680 gange) Postet d. 28-03-14 kl. 11:54
I tråde om sommerfugle popper der med mellemrum debatter op om etikken i indsamling af sommerfugle/insekter. Helt grundlæggende er der nogle der mener, at AL nåling til "hjemmebrug", er fy-fy. Indsamling fratager andre muligheden for at nyde det samme levende eksemplar. Svalehale som dagpåfugleøje.

- Hvordan ser det ud hér i planteverdenen? Orkideer er fredede, og dem lader man stå. Punktum. Samt de andre ca.35 fredede planter. Men så er der rødlister, og der er lokale rødlister. (Og hvordan finder man iøvrigt dem?)

I "Dansk flora" er der ikke megen hjælp at hente, hvis man ikke "kan læse mellem linierne".

Hvordan skal man f.eks. forstå, når der om Dansk Arum(Ingefær) står at den findes "Hist og her i næringsrige skove........".

Og om kærmysse står der: "Temmelig almindelig i den nordøstlige del af Sjælland.......i øvrigt sjælden".

Og skælrod forekommer "Hist og her i Østdanmark......i øvrigt temmelig sjælden".

- Jeg taler ikke om at drage hærgende gennem landskabet, efterladende et stort opgravet spor i kølvandet.

Men som vordende botaniker læser jeg ting, som jeg godt kunne tænke mig at få bekræftet ved selvsyn.

Mit spørgsmål er i sin enkelhed:

Er det i orden, at man tager planter (kærmysse som vorterod) for ved selvsyn at konstatere hvad der står at læse i bøgerne? (Selvfølgelig holder man sig fra de fredede....)

Mvh.

Johnny H.

PS. Jeg har tidligere set både både kærmysse og ingefær (inden jeg vidste hvad de var) og jeg blev grebet af en respekt og ydmyghed, som gjorde at det var rigeligt at have fået oplevelsen at se dem. Men lige nu kæmper etikken mod graveskeen.

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#1 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 12:15. Emne: Etik, planteindsamling
Det er vel i grunden ikke så svært.

Det med at samle herbarium, bruger man ikke mere (kun til belægseksemplarer, af erfarne botanikere)).

De fleste planter kan udmærket bestemmes ud fra et foto, hvilket kan ses på F&N´s sider.

Men som nybegynder inden for botanikken er man selvfølgelig nødt til at tage noget plantemateriale med hjem til bestemmelse. Det kan udmærket gøres ved at tage planter hvor der står mange af arten, undgå at tage enkelt exsemplarer hvis hvis der ikke findes andre i nærheden. Ofte er det nok at tage en del af planten, hvorved den kan gro videre. Man behøver heller ikke at grave planter op, det er sjældent at roden bruges til bestemmelsen. Så lidt almindelig sund fornuft, og lidt bedømmelse af hvordan det påvirker på lokaliteten, at man fjerner nogle planter eller noget plantemateriale.

Der er fredede planter, men man kender dem selvfølgelig først når man har lært dem at kende, og så tager man dem selvfølgelig ikke.

Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(441)
#2 Svar postet d. 28-03-14 kl. 13:09. Emne: Etik, planteindsamling

Jeg har sommetider et par små plastikposer i lommen til belæg, så jeg i ro og mag kan bestemme nogle græs- eller Star-strå, hvilke jeg ikke er så stiv i, når jeg kommer hjem.

Så et par gode foto og evt. en del af planten til bestemmelse vil normalt være nok.

Hvis du gerne vil se forskellen på f.eks. rodsystemer, kan man jo tage en mælkebøtte, enårig rapgræs, vorterod e.l., hvor det ikke skæmmer naturen.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(297)
#3 Svar postet d. 28-03-14 kl. 13:19. Emne: Etik, planteindsamling
Hej Johnny

At bedømme efter dit indlæg her, og de andre indlæg, jeg har læst fra din hånd, vil jeg sige KØR PÅ!

Det er på et pico-niveau hvad du som ene mand, med de overvejelser du allerede har skrevet, kan komme til at skade Danmarks Flora. Og målt i forhold til de mange spændende timer, jeg forestiller mig du har foran dig som feltbotaniker, er det en umålelig omkostning for "naturen".

Desuden vil en tilsyneladende grundig og seriøs person som dig, snart blive en tro væbner for botanikken, og naturligvis skal du have mulighed for selvstudium med rigeligt levende materiale at studere.

Har du lyst til at begynde dit eget herbarium vil jeg ønske du gør det; samlertrangen og -glæden kan ikke altid tilfredsstilles via et SD-kort

Og selv med nok så gode billeder derude fra, kommer der tvivlstilfælde, hvor dissektion af en blomst eller rod kan vise sig nyttig, nødvendig og/eller lærerig.

Jeg glemmer ikke, hvordan den kamrede rod af Gifttyde tager sig ud..... (fordi jeg har set den!)

Kny på, og lær ved at opleve tingene IRL - suppleret med litteraturen.

Og apropos; lån eller køb denne snart 30 år gamle udgivelse, der virkelig er en god hjælp til en nybegyndt feltbotaniker:

Feltflora - om at bruge floraer og bestemme planter

Hans Rydberg og Bertil K. Johanson

Dansk udgave ved Hans V. Jensen og Henry Nielsen

Clausen Bøger

Set på antivariat.dk til 80-125 kr.

PS: Henry er en finurlig og flittig bruger på F&N...

God fornøjelse

Med de rareste solskinshilsner

Lars Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6890)
#4 Svar postet d. 28-03-14 kl. 13:30. Emne: Etik, planteindsamling
Jeg synes, at Kim siger det meget fint. Selvfølgelig må man for at lære planter at kende tage dem op, undersøge, pille etc. Det lægger floraerne da også op til uden at sige det. Og har man taget en plante, og den ikke er gået totalt i spåner, så kan man jo ligeså godt presse den, så den kan tages frem igen og repeteres. Ind mellem et par aviser og noget tungt ovenpå; eller mellem et par spånplader holdt sammen af remme. Skift aviser dagligt indtil planten er tør. Herunder kan der også rettes på planten i starten. Og endelig er en seddel med plantens navn (og dit), fundsted, biotop, dato en vigtig bestanddel af et belæg.

Ole

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(16)
#5 Svar postet d. 28-03-14 kl. 13:31. Emne: Etik, planteindsamling
Jeg mener, at planteindsamling af ikke-fredede planter er animerende og interessefremmende. Men man bør være sin herbarieetiket bekendt, og fornuften skal råde. Det gør intet at tage plante nr. 100, - for der er stadig 99 stk tilbage.

Det der truer sjældne plantearter er ikke indsamling, men derimod forandring af lokaliteten.

Under en vintertur efter Skjoldbregne trådte jeg et snedækket bregneblad af, mens jeg rekognoscerede. Jeg tog det med hjem. Det viste sig at tilhøre en ekstremt sjælden art. Jeg kontaktede en professionel botaniker og spurgte, hvad han mente, at jeg skulle gøre med bladet. Efter hans råd kasserede jeg bladet, for "ellers ville jeg miste min troværdighed som seriøs planteven". Jeg smed bladet væk, og nu er der intet belæg af den sjældne art.

Jeg havde i sin tid (før aflivningsfromheden bredte sig) et dejligt omfangsrigt herbarium, som jeg kunne sidde og kigge på i vinterhalvåret. Hvis man kan opbevare herbariet betryggende, er det alle tiders lærebog at gennemse i vinterhalvåret.

Og så lærer man altså også, mens man står og lægger planterne i pres.

Hilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#6 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 13:41. Emne: Etik, planteindsamling
Ad #5)

Ha-ha-ha.... Hans

Jeg vidste ikke, du kunne være sådan en moderne etymologisk firstmover ( ) og opfinde ordet "aflivningsfromhed"

Det er en tankevækkende puritanistisk og nærmest victoriansk natur-etik, der udbreder sig; gad vide om det sociologisk hænger sammen med affolkningen af "Udkantsdanmark" og det faktum at færre i befolkningen efterhånden har relation til de primære erhverv?

Men jeg vil nu fortsat have det glimrende med at indsamle mine belæg af laver og vandinsekter - og hvad jeg ellers synes betimeligt.

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Johnny Hedegaard
#7 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 13:54. Emne: Etik, planteindsamling
Selv om alderen er begyndt at kunne mærkes, er det ikke det, der gør, at jeg konstant gentager mig selv i dette forum.

Og det bliver formodentlig heller ikke sidste gang.

Derfor endnu engang:

TAK for svar og konstruktive vejledninger.

Mvh.

Johnny H.

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#8 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 14:30. Emne: Etik, planteindsamling
hej Johnny

må man anbefale dig at melde dig ind i Dansk Botanisk Forening (botaniskforening.dk)?!

på tur med andre kratluskere vil du hurtigt "lære at rette ind", hvis du kommer til at samle for mange belæg!

sådan var det ikke nødvendigvis i gl. dawe: da jeg var på tur med foreningen til Pyrenæerne i 1980 gjaldt det om at sidde med i fortroppen - i modsat fald kunne man meget vel risikere ikke at se planten på roden

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator